Däckpartner vill förhindra en situation där människor väntar till Black Friday för att köpa nya vinterdäck.
Däckpartner: "Black Friday är inte för alla branscher"
Nyheter
24 november 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Däckpartner
Däckverkstadskedjan Däckpartner fortsätter att avstå kampanjer kopplade till Black Friday, en ståndpunkt som de har hållit fast vid sedan 2018.
– Vår största farhåga är att Black Friday-erbjudanden kan bidra till en kultur där konsumenter skjuter upp köpet av nya vinterdäck, säger Jon Persson, marknadschef för Däckpartner Sverige.
Med en återkommande rapportering om halkolyckor i november och dess inverkan på trafiksäkerheten i Sverige betonar Däckpartner vikten av att vara förberedd inför vintern och att byta till bra däck innan den första halkan kommer.
– Med tanke på att halkan redan har lett till trafikolyckor i många delar av landet så är det viktigt att få på bra däck i tid för att köra säkert. Vi vill förhindra en situation där människor väntar till Black Friday för att köpa vinterdäck, något som med tiden har blivit naturligt med andra produkter. Skillnaden är att produkterna vi arbetar med är direkt kopplade till trafiksäkerhet, säger Jon Persson.
Intressant nog menar vissa att Black Friday har en historisk koppling till just trafik. Det sägs att begreppet ursprungligen myntades av polisen i Philadelphia under 1950-talet för att beskriva den tunga trafiken och det trafikkaos som inträffade dagen efter Thanksgiving. Denna dag markerade också början på julhandeln och den ökade trafiken ledde ofta till kaos på vägarna. Däckpartner ser en ironi i att en dag som ursprungligen associerades med trafikproblem i framtiden återigen kan bidra till det.
– Vi arbetar aktivt för att bilisterna ska få på säkra däck i tid, innan den första halkan kommer. Med tanke på Black Fridays historiska bakgrund är kopplingen ännu tydligare att vi som företag fortsatt ska fokusera på trafiksäkerhet och samhällsansvar snarare än försäljningskampanjer, fortsätter Jon Persson.
– Istället planerar vi som tidigare att i våra sociala medier ägna Black Friday till att uppmärksamma det viktiga arbetet som Bris genomför för alla barn. Det är ett exempel på hur vi kan använda denna dag på ett annat och mer meningsfullt sätt i vår bransch.
Däckpartner uppmanar andra företag inom däck- och bilindustrin att överväga trafiksäkerhet och samhällsansvar före kortsiktiga försäljningsmål. Företaget hoppas att deras beslut att inte delta i Black Friday kan fungera som en förebild för andra att följa.