Pirellis WRC-testbil som är en Citroen C3 kommer att köras av Norges Andreas Mikkelsen, samt co-driver Anders Jaeger, även han från Norge. Den tidigare fabriksföraren för Volkswagen, Citroen och Hyundai kommer att leda utvecklingen av den senaste generationen Pirelli Scorpion-däck för grus och P Zero-däck för asfalt, som exklusivt kommer att levereras till World Rally Championship 2021 till 2024.
Trots att testprogrammet har störts av Covid-19 pandemin, är Pirelli fortfarande i fas att leverera sina nya däck till nästa års mästerskap, som kommer att starta med den världsberömda Rallye Monte-Carlo från 18-24 januari.
Pirellis aktivitetschef för Rally Terenzio Testoni övervakar testprogrammet och leder ett utvalt team av forskare som utvecklar däcken på plats på Sardinien, uppbackade av många experter på Pirellis forsknings- och utvecklingsanläggning i Milano.
Pirellis mål med de första testerna är att fastställa en baslinje och utvärdera hur den ökade kraften i de senaste World Rally Cars påverkar däckslitage och prestanda.
– Det kommer att vara särskilt viktigt när det gäller grus. På världsmästerskapet är cirka 80% av evenemangen på grus. Lyckligtvis är grusvägarna som vi testar på - som tidigare använts på Rally d''Italia - bland de mest krävande grusbanorna i världen, säger Testoni.
Intensiv värme med över 30 grader på termometern, kommer att ge utmaningar. Valet av tidigare världsmästerskapsetapper är medvetet, då det ger en etablerad referenspunkt när teamet återvänder till dessa etapper senare i utvecklingsprogrammet.
– Det är viktigt att vi arbetar metodiskt för att mäta våra framsteg på ett korrekt sätt. Vi börjar med grunden för ett beprövat och pålitligt däck, sedan kör vi en serie prototyper för att se var vi kan lägga till prestanda och hållbarhet. Uppgiften är särskilt knepig när det gäller rally, för till skillnad från en bana förändras väg- och greppförhållandena ständigt. Men vi kommer tillbaka till dessa vägar i framtiden för att se hur förändringarna vi gör på prototypdäcken förbättrar deras prestanda, säger Testoni.
Pirellis testteam har som mål att testköra cirka 200 kilometer per dag och därmed överträffa det dagliga avståndet som körs i en världsmästerskapstävling. Efter det två dagar långa Sardinien-testet kommer Pirellis ingenjörer att analysera de resulterande uppgifterna innan programmet fortsätter nästa månad.