Utöver traditionella egenskaper som till exempel våtgrepp kommer framtidens däck även att ha smarta egenskaper. Sensorer i däcket kan till exempel skicka information om körförhållanden till bilens datorer.
– Speciellt däck i premiumklass kommer inom några år att ha tekniska lösningar som gör det enklare och säkrare att köra bil. Det är mycket troligt att trafikolyckorna kommer att minska i takt med att smarta däck och självkörande bilar blir mer vanliga, berättar Mika Penttilä, Head of Digital Technology på Nokian Tyres.
Sensorer i däcken kan till exempel informera om lufttryck, temperatur och slitage. Den här typen av information förenklar bilkörandet och är ett måste för att självkörande bilar ska fungera optimalt.
– Däcksensorerna ger information om förhållanden som inte är tillgänglig i nuläget. En självkörande bil som inte har en förare som observerar omgivningen och förhållanden måste lita på mätdata som sensorerna registrerar, säger Mika Penttilä.
Utöver lufttryck, temperatur och däckslitage kommer smarta däck i början att kunna mäta fordonets last. För en självkörande bil utan förare är det viktig information. Om till exempel en självkörande buss har för många passagerare så kommer den inte att kunna åka iväg överbelastad. Utöver säkerhetsfaktorer har smarta däck även en hållbarhetsaspekt. Däcket mäter det optimala lufttrycket för olika förhållanden, vilket sparar bränsle.
– Information om däckslitage gör det även möjligt att optimera däckets livslängd, säger Mika Penttilä.
Tester med självkörande bussar och smarta däck pågår på olika håll. Nokian Tyres började försäljningen av sina Intuitu smarta däck i höstas. Det är ett däck för lantbruks- och entreprenadmaskiner och däcket är uppkopplat till en mobilapplikation.
I Finland har man sedan en tid tillbaka testat självkörande buss, GACHA. Det finska företaget Sensible 4 har byggt och automatiserat bussen och det japanska företaget Mujin har utvecklat den. Förra sommaren körde GACHA-bussen i verkliga förhållanden i totalt 300 timmar och transporterade 190 passagerare under testperioden i Helsingfors.
– Trots det svåra pandemiläget kunde testet genomföras och passagerarna lovordade bussens jämna gång. Nya tester är inplanerade bland annat i Arabemiraten och Japan, berättar Harri Santamala, vd för Sensible 4.
Under testkörningen i Helsingfors hade GACHA-bussen Nokian Tyres Hakka Blue 2 SUV sommardäck som bidrog till bussens bekväma och framför allt säkra färd. Däckets utmärkta våtegenskaper garanterade att sommarens kraftiga regnskurar inte äventyrade säkerheten.
Självkörande bilar är ingen utopi längre utan något som sker redan i dag. Sensible 4 utvecklar och testar programmeringen av sin självkörande buss för att den ska kunna börja användas i stor skala. Till exempel pågår ett nytt ettårigt pilotprojekt i Oslo där bussen transporterar passagerare regelbundet. Harri Santamala tror att senast år 2035 är självkörande bilar vanliga i trafiken.