I tjugo år har bilister erbjudits däckkontroller i samband med polisinspektioner längs svenska vägar. Fyra veckors aktiviteter i slutet av varje sommar har bidragit till att många svenskar har fått bättre koll på sina däck, men också till att det idag finns omfattande statistik kring sommardäcksanvändning och till att trafiksäkerheten har ökat.
– Andelen svenskar som kör med olagligt mönsterdjup har minskat väsentligt sedan vi startade 2004. Idag är det nästan 100 000 färre, berättar Pontus Grönvall.
Enligt finska undersökningar finns någon däckrisk med i var sjunde trafikolycka med dödlig utgång. Exempel på sådana risker är olämpliga däck för väglaget, slitna däck och däck med dåligt lufttryck.
– Erfarna bilister behöver påminnas om att kontrollera sina däck regelbundet och nya bilister behöver få in en rutin från start. Vi på Däckrazzia informerar om mönsterdjupets och däcktryckets betydelse, vad som är bilistens ansvar, att det är viktigt att välja rätt däck för säsongen och att energimärkningen kan vara till nytta vid val av däck, säger Pontus Grönvall.
Med start i år har Däckrazzia även börjat fokusera på att belysa däckets och hjulets betydelse i samhället vid inspektionerna. Målet är att göra bilisterna mer medvetna om hur de kan bidra till en hållbarare däckanvändning.
– Däck och hjul behövs för att samhället ska rulla. Alla behöver dra sitt strå till stacken för att däckanvändningen ska bli så hållbart som möjligt, både miljömässigt och ekonomiskt. Däckrazzia är ett sätt att öka kunskapen hos bilister i Sverige om att köra mer hållbart, säger Pontus Grönvall.
Nytt koncept och namnbyte
I samband med Transportforum i vintras höll Däckrazzia ett seminarium där deltagarna fick komma med förslag på vidareutveckling av konceptet. Två av dessa förslag anammades inför årets razzior.
– Vi har ofta fått frågor om varför vi kallar det för razzia. Inspektionerna är helt frivilliga, så namnet ger ett lite felaktigt uttryck. Det nya namnet, Däckkollen, har dubbel betydelse. För det handlar både om att få bättre koll på däcken som bilist och om att myndigheter och det breda samhällsperspektivet ska få bättre koll på vilka däck som rullar på vägarna, säger Pontus Grönvall.
Med start i år har kontrollerna därför kommit att benämnas som Däckkollen. Namnet Däckrazzia finns dock kvar som namn för själva initiativet.
En ytterligare nyhet i år är att kontrollerna inte enbart genomförs i anslutning till polisens aktiviteter.
– Vi vill kunna vara på fler ställen i Sverige och har därför börjat att erbjuda däckkollen även på servicestationer. I år finns vi på plats i sex regioner, varav tre på servicestationer och tre tillsammans med polisen, avslutar Pontus Grönvall.