Ett företag som ligger i framkant inom RFID är Michelin, som använder tekniken i alla sina däckmodeller lanserade efter årsskiftet 2022–2023.
RFID öppnar många dörrar, men kan komma att kosta
Nyheter
09 maj 2023
Text: Jonna Jansson
Radio Frequency Identification (RFID) är en teknik för att identifiera däck genom skanning, vilket underlättar bland annat lagerföring och hantering av däck. Tekniken har tagits emot varmt av däckbranschen, men hur tillgänglig är den egentligen?
Inom däckbranschen har det på många håll jublats över framstegen inom uppkopplade däck. Möjligheten att kunna skanna ett däck och få fram information om det exakta däcket underlättar både identifiering och hantering genom hela livscykeln.
Ett företag som ligger i framkant inom RFID är Michelin, som använder tekniken i alla sina däckmodeller lanserade efter årsskiftet 2022–2023.
– RFID är en stor grej inom däckbranschen. Det har tagit tid att få till det rent teknologiskt, men nu har många dörrar öppnats. Vi är en av många däcktillverkare som använder oss av det, säger Arne Sköldén, Public Affairs på Michelin.
RFID består av ett chip som vulkaniseras in i gummit på däcket där man kan avläsa däckets unika identitet. I en gemensam databas kan man därigenom få fram information om exempelvis däckets namn, tillverkningsvecka och specialmärkning. Denna data kan sedan nyttjas i flera steg, dels när däcket skickas till ett centrallager och vidare till en däckverkstad. Nyttan fortsätter därefter då kunden har köpt däcket och fått det monterat på sin bil. Vid däckskifte och lagring på däckhotell kan informationen till exempel underlätta inventering och göra det enklare att hitta nya däck med lämpliga egenskaper. För konsumentens del är däckinformationen relevant för att veta att man har ett högteknologiskt däck. RFID-data är relevant även vid återvinning av däcket.
– Produktfloran inom däck växer ständigt, med många olika specialmärkningar som kan vara svåra att fånga upp genom att läsa på däcksidan. Liknande däck kan dessutom ha väldigt olika egenskaper. Genom att skanna ett däck presenteras all information om däcket på ett tydligt sätt, säger Arne.
Vilka har tillgång till RFID?
– RFID är öppet för alla, men viss information kommer troligtvis att kopplas till någon form av avgift. Däckbranschen håller fortfarande på att hitta former för hur det ska fungera. Tillgång till DOT-information skulle kunna bli en sak som kostar, säger Arne.