Lars Bergmark, ordförande för Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening (DFTF).
Vi har ett stort ansvar!
Nyheter
04 januari 2023
Text: Lars Bergmark, ordförande för DFTF
I början av 90-talet jobbade jag på Michelin i några år, utan en tanke på det stora ansvar som däckbranschen har i många viktiga frågor. 30 år senare står det fullkomligt klart för mig vilken enorm möjlighet vi har att påverka, och att ansvaret ligger lika mycket hos tillverkare som branschorgan och däckverkstäder.
Till att börja med måste vi vara säkra på att vi använder så lite råvara som möjligt och att det vi väl använder är noga utvalt, helst återvunnet. Därefter behöver vi se till att tillverka våra produkter med minsta möjliga miljöpåverkan. Däck- och fälgindustrin kräver mycket energi, el och gas och ju mindre av detta vi behöver använda desto snabbare kan vi bidra till att uppfylla EU:s mål.
I takt med att fordonen utvecklas behöver vi också möta ökade kraven på däcken. För att göra det krävs stora investeringar i forskning och utveckling. Främst handlar det om att hitta sätt att minska rullmotstånd, för minskade utsläpp och ökad räckvidd, utan att göra avkall på säkerhet, livslängd och körkomfort. Som färdig produkt är däcket också skrymmande att transportera. Även där behöver vi hitta effektiva och miljömässigt korrekta lösningar. Väl på fordonet skall TMPS dessutom säkerställa rätt lufttryck för minskade utsläpp och ökad livslängd.
Ännu en viktig länk i ansvarskedjan ligger hos däckverkstäderna. Tillsammans med oss producenter har de enligt förordningar ansvar att samla in slitna däck, men även fälgar, ventiler och vikter. Förr slängdes det mesta på soptippar, men idag samlar vi faktiskt in fler däck än vad som säljs.
Att minska uttaget av jungfruliga material är en angelägen fråga för hela branschen och för att komma dit behöver vi alla ta större ansvar, genom att exempelvis förlänga däckets livslängd och regummera mer. På den tunga sidan regummerar vi ett flertal gånger, medan det är svårare på den lätta sidan eftersom stommarna är känsligare och komplexiteten med dimensioner skapar logistiska utmaningar.
Resan mot en mer hållbar däckbransch har bara börjat, men vi är på väg. Ett stort framsteg är att vi snart kommer att kunna göra nya däck av gamla. Det finns redan ett antal däck på marknaden som till viss del består av kimrök från gamla däck och oljor framställda genom pyrolys. Stål och textilier går också att återvinna på bra sätt. Däckgranulat från uttjänta däck används också i olika typer av plastdelar i nya fordon för höjd återvinningsgrad på fordonets livscykel. Även inom andra industrier är granulatet perfekt, bland annat för gjutna lastpallar. Alla dessa innovationer bidrar till att fler träd kan stå kvar i skogen och bryta ner CO2.
Jag hoppas innerligt att de kommande åren ska bjuda på många stora framsteg, så att den som skriver denna ledare om 30 år stolt kan inleda med ”Vilket ansvar vi tar”!
Hälsningar,
Lars Bergmark
Ordförande för Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening (DFTF)