Mikaela har sedan 2018 samarbetat med Continental, som är grundande partner och exklusiv däckleverantör till racingserien Extreme E. Hennes partnerskap med Continental Sverige inleddes redan under 2018, då Mikaela började jobba som ambassadör för däcktillverkaren.
– Året därpå skulle Continental lansera vinterdäcket IceContact3. Vi gjorde då en inspelning tillsammans med tre andra rallyförare. Det gick bra för mig, vilket ledde till att jag fick kontakt med Continentals huvudkontor och efter däcklanseringen fick jag samtalet om Extreme E, säger Mikaela och fortsätter:
– Vid den tidpunkten fanns inte ens bilen för racet, nu har namn som Lewis Hamilton och Jenson Button varsitt team. Det känns extra häftigt att ha varit med ända från början när man nu ser vad tävlingen har vuxit till.
Extreme E har som mål- att öka medvetenheten kring klimatförändringarna, något tävlingen vill göra genom att ta loppen till de mest hotade, skadade och avlägsna platserna på planeten. Serien har även som mål att vid slutet av säsongen ha noll nettoutsläpp.
– Det är bra och viktiga mål. De utvalda platserna har redan blivit delvis förstörda till följd av klimatförändringar, just därför kör vi där, för att uppmärksamma detta. I till exempel Brasilien kommer vi köra över ett område som drabbats av brand. Och på Grönland ska racet köras där glaciären tidigare utbrett sig.
Extreme vill även främja jämställdheten inom motorsporten och serien kommer att ha team med både manliga och kvinnliga förare.
– Det är första gången någonsin som det kommer vara hälften kvinnor och hälften män i en serie. Det pratas ofta som om jämställdhet som något som hör till framtiden, men Extreme E visar att det sker nu men också att det krävs ansträngning för att tävlingarna ska ske på ett likvärdigt sätt.
Vad krävs av ett däck för att klara en serie som Extreme E?
– Det som kommer vara tufft är att det är exakt samma däck för alla underlag. Däcket måste kunna ta smällar då det ska köras i områden med mycket sten. Vi jobbar därför med att få sidoväggen mycket hårdare och robustare, för att undvika punktering. Däcket har också grova mönsterdjup och är hårt för att kunna stå emot alla krafter.
Finns det stora skillnader i körstilen mellan förare som är vana vid elmotorer och inte?
– Det som är speciellt med e-bilar är att du får en direkt och linjär acceleration. Annars byggs accelerationen snarare upp och blir kraftigare och kraftigare. Med en elmotor får du ditt maximala vridmoment direkt, vilket kräver att du är mjuk på foten så att du inte tappar greppet. Greppet är det viktigaste i all form av motorsport.
Däcken utrustas med däckövervakningssystem ContiConnect, kan du berätta om det?
– Tekniken innebär att det sitter sensorer i fälgen som läser av däcktrycket live, för att kunna se hur det ökar under tiden som däcket värms upp. Under racen görs förarbyten och har man då upptäckt en smygpunka efter första varvet, kan teamet byta däcket. Det kommer också finnas en möjlighet att läsa av hur mönsterdjupet minskar, avslutar Mikaela.
Läs även artikeln: Mikaela Åhlin-Kottulinsky: "Jag drömmer om att vinna STCC och bli Sveriges bästa racerförare" här!