Kvinnliga bilförsäljare har svenskarnas tillit
Nyheter
08 mars 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Kamux
Bilförsäljning är en traditionellt mansdominerad bransch. En ny undersökning från begagnathandlaren Kamux visar dock att dubbelt så många svenskar litar mer på kvinnliga bilförsäljare än på manliga.
Trots att utvecklingen går framåt är bilbranschen fortfarande starkt mansdominerad. En ny undersökning från Kamux visar dock att bilhandlare som satsar mer på kvinnliga medarbetare har enklare att vinna förtroende hos kunderna. Undersökningen är genomförd bland 1 000 svenska körkortsinnehavare, varav häften uppger att de känner större tillit till kvinnliga försäljare än till manliga.
Störst är skillnaden i åldersgruppen 35–44 år, där hela 19 procent känner större förtroende för kvinnliga försäljare, att jämföra med fyra procent som känner större tillit för manliga försäljare. Totalt sett är det endast var tredje konsument som känner lika stort förtroende för alla bilförsäljare oavsett kön.
– Vår undersökning bekräftar att mångfald är av största vikt för att skapa en framgångsrik organisation. På Kamux är vi övertygade om att kvinnor har en given roll i branschen och vi arbetar därför aktivt för att rekrytera kvinnor till företaget och att skapa en arbetsplats som är välkomnande för alla, oavsett kön, säger Malin Andersson, HR-chef på Kamux, Sverige.
I undersökningen framgår det även att en majoritet av svenskarna, 57 procent, litar mer på företag än på privatpersoner när de ska köpa bil. Samtidigt uppger 13 procent att de litar lika mycket på privatpersoner som på företag.
– En nybil är en stor investering och det är viktigt att tänka efter ordentligt innan köpet. Här har branschen ett viktigt pågående arbete för att vinna konsumenternas tillit och skapa trygghet genom hela affären, säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux, Sverige.