Frågan om nedsläckning av 2G- och 3G-nätet och dess påverkan på fordonsbranschen är komplex, berättar Klaus Silfvenius på MRF.

Nedsläckning av 2G- och 3G-nätet påverkar många fordon: ”Lagarna synkar inte”

Teknik

Svenska mobiloperatörer är i full gång med att stänga ner de gamla 2G- och 3G-näten. För många fordon, främst lite äldre bilmodeller, får det som följd att viss teknik inte längre fungerar.

Enligt tidningen Vi Bilägare påverkas över 800 000 fordon i Sverige när 2G/3G-näten släcks ner.

Möjligheten att kolla bilens batterinivå, position, eller att sätta igång klimatanläggningen innan avfärd kan försvinna. Men betydligt mer allvarligt är att även bilarnas säkerhetssystem riskerar att fallera när bilarna inte längre kan koppla upp sig mot nätet.

Klaus Silfvenius är bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund, en organisation för bilbranschen inom såväl handel som service och verkstad. Han förklarar att frågan om nedsläckningen av 2G- och 3G-nätet och dess påverkan på fordonsbranschen är komplex och innehåller flera delar och regelverk som går lite olika vägar.

– Frågan är dubbeleggad. Tar det från ett utifrånperspektiv så är det inte alls konstigt att vi har generationsväxlingar i system och att det får effekter på äldre produkter, det är helt naturligt och en förutsättning för att utveckling ska kunna ske. Oftast handlar det dock om produkter som används en kortare tid, exempelvis mobiltelefoner.

Problemet med just bilar, menar Silfvenius, är att de används under så lång tid, inte sällan mer än 15 år, och efter så lång tid riskerar vissa system att inte längre fungera. Samtidigt finns ingen lagstadgad skyldighet för biltillverkare eller återförsäljare att uppdatera systemen på begagnade bilar.

– Det synkar helt enkelt inte mellan de rådande lagkrav som gäller för biltillverkare och utvecklingen som sker på IT-sidan. Trots att telekomföretagen är på väg att stänga ned 2G/3G så anger lagstiftningen fortfarande att säkerhetssystem i bilarna kan gå på 2G/3G. I ett längre perspektiv behöver lagstiftningen ses över, om inte annat av hållbarhetsskäl. Men jag tror att det ligger en bit in i framtiden eftersom det är en ganska omfattande förändring som krävs.

Vissa märken väljer frivilligt att ta in sina äldre modeller och uppdatera dem, medan andra väljer att inte göra det.

– I slutändan blir det alltså ofta upp till bilägaren att avgöra om man vill bekosta en ersättningsmodul själv, säger Klaus Silfvenius. 

Blir en bil med ett icke-fungerande säkerhetssystem godkänd på besiktningen?

– Transportstyrelsen har meddelat att kravet på att kontrollera den här funktionen vid besiktningen upphör från och med januari 2026. Motiveringen till det är att det inte finns en entydighet från lagstiftaren hur och vad som ska kontrolleras och att Transportstyrelsen inte har kunskap om att avgöra om ett fordon har fått en ersättningsmodul eller inte. Det kan låta som en enkel och lite strutsaktig lösning men det finns ändå en logik i det. Transportstyrelsen kan inte bära ansvaret för att EU inte har utvecklat sina lagar i tillräckligt snabb takt. Så ur det perspektivet är det en logisk lösning. 

Mer info om nedsläckningen

De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G. Den slutliga nedsläckningen av 2G-nätet i Sverige sker från december 2025 och till och med 2027, enligt mobiloperatörerna. 3G-nätet stängs successivt, vilket har påbörjats.

Källa: Konsumentverket

 

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.

Annons:

Du använder väl lyftpuckarna?

Teknik

27 mars 2024

Michelin presenterar system för analys av små slitagepartiklar

Teknik

20 mars 2024

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår