Enligt tidningen Vi Bilägare påverkas över 800 000 fordon i Sverige när 2G/3G-näten släcks ner.
Möjligheten att kolla bilens batterinivå, position, eller att sätta igång klimatanläggningen innan avfärd kan försvinna. Men betydligt mer allvarligt är att även bilarnas säkerhetssystem riskerar att fallera när bilarna inte längre kan koppla upp sig mot nätet.
Klaus Silfvenius är bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund, en organisation för bilbranschen inom såväl handel som service och verkstad. Han förklarar att frågan om nedsläckningen av 2G- och 3G-nätet och dess påverkan på fordonsbranschen är komplex och innehåller flera delar och regelverk som går lite olika vägar.
– Frågan är dubbeleggad. Tar det från ett utifrånperspektiv så är det inte alls konstigt att vi har generationsväxlingar i system och att det får effekter på äldre produkter, det är helt naturligt och en förutsättning för att utveckling ska kunna ske. Oftast handlar det dock om produkter som används en kortare tid, exempelvis mobiltelefoner.
Problemet med just bilar, menar Silfvenius, är att de används under så lång tid, inte sällan mer än 15 år, och efter så lång tid riskerar vissa system att inte längre fungera. Samtidigt finns ingen lagstadgad skyldighet för biltillverkare eller återförsäljare att uppdatera systemen på begagnade bilar.
– Det synkar helt enkelt inte mellan de rådande lagkrav som gäller för biltillverkare och utvecklingen som sker på IT-sidan. Trots att telekomföretagen är på väg att stänga ned 2G/3G så anger lagstiftningen fortfarande att säkerhetssystem i bilarna kan gå på 2G/3G. I ett längre perspektiv behöver lagstiftningen ses över, om inte annat av hållbarhetsskäl. Men jag tror att det ligger en bit in i framtiden eftersom det är en ganska omfattande förändring som krävs.
Vissa märken väljer frivilligt att ta in sina äldre modeller och uppdatera dem, medan andra väljer att inte göra det.
– I slutändan blir det alltså ofta upp till bilägaren att avgöra om man vill bekosta en ersättningsmodul själv, säger Klaus Silfvenius.
Blir en bil med ett icke-fungerande säkerhetssystem godkänd på besiktningen?
– Transportstyrelsen har meddelat att kravet på att kontrollera den här funktionen vid besiktningen upphör från och med januari 2026. Motiveringen till det är att det inte finns en entydighet från lagstiftaren hur och vad som ska kontrolleras och att Transportstyrelsen inte har kunskap om att avgöra om ett fordon har fått en ersättningsmodul eller inte. Det kan låta som en enkel och lite strutsaktig lösning men det finns ändå en logik i det. Transportstyrelsen kan inte bära ansvaret för att EU inte har utvecklat sina lagar i tillräckligt snabb takt. Så ur det perspektivet är det en logisk lösning.
Mer info om nedsläckningen
De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G. Den slutliga nedsläckningen av 2G-nätet i Sverige sker från december 2025 och till och med 2027, enligt mobiloperatörerna. 3G-nätet stängs successivt, vilket har påbörjats.
Källa: Konsumentverket
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.