Hankook utrustar Audi e-tron GT med ev-däck
Nyheter
15 juni 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Audi
Marknaden för elfordon växer snabbare än någon annan fordonskategori. Bara i Europa uppgick ökningen under år 2020 till cirka 138 procent. Därför utökar däcktillverkaren Hankook även sin marknadsandel i originalutrustningssektorn för elfordon med däck till Audi e-tron GT.
Under år 2018 presenterades Audi för första gången prototypen för e-tron GT och entusiasmen har hållit i sig även efter marknadslanseringen år 2021. Audi e-tron GT utrustas i fabrik med det specialutvecklade Ventus S1 evo 3 ev-däcket för elfordon. Med dimensionen 225/55R19 XL 103Y på framaxeln och 275/45R19 XL 108Y på bakaxeln har Ventus S1 evo 3 ev den tekniska finess som krävs för att de eldrivna sportbilarna ska kunna ta med sin höga prestanda ut på vägarna.
– Utvecklingen av ev-däck är mycket komplex. Därför lönar det sig nu att vi tidigt lade i en högre växel vid utvecklingen på det här området. Vårt företag utrustar nu flera exklusiva modeller inom elsportbilssegmentet med däck, inklusive Audi e-tron GT, och vi har en väldigt god ställning inom segmentet överlag, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.
Audi e-tron GT har utrustats med Ventus S1 evo 3-däck som har specialanpassat slitbanemönster för elfordon, vilket minskar däckbullret med cirka tre decibel. Detta är viktigt eftersom motorbullret saknas i elfordon, vilket leder till att väg- och däckbuller inuti fordonet upplevs som högre.
Förutom att hantera de höga påfrestningarna som orsakas av elsportbilarnas höga prestanda har däcket en så kallad klinchförstärkningsteknologi och hög styvhet i sidled för en extra precis hantering även vid höga hastigheter. Förutom att stötta de sportiga egenskaperna är Hankooks ev-däck även en viktig komponent för komforten, eftersom Grand Turismo-fordon som Audi e-tron GT har designats även för att kunna ge en bekväm körupplevelse vid längre resor.
– Däcket måste hjälpa Audi e-tron GT att utnyttja sina stora krafter på vägarna och samtidigt ge lågt rullmotstånd, vilket krävs för att elfordon ska få hög effektivitet och långa körsträckor. Vi kan vara stolta över resultatet, förklarar Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter.
För att uppfylla de speciella behoven hos ett elfordon som Audi e-tron GT har Hankooks utvecklingsteam även optimerat gummiblandningens vulkaniseringsprocess för att skapa rätt balans mellan temperatur, timing och tryck. Ventus S1 evo 3 ev får en hållbarhetsökning på 30 procent i jämförelse med en vanlig gummiblandning. Nedslitningsgraden har förbättrats med 5 procent jämfört med den konventionella modellen och rullmotståndet har minskats med 13 procent överlag.