”Däckbyte på 15 minuter” – en vanlig reklamslogan från däckföretagen. Under däckskiftesperioderna är det högt tempo och däcken ska gärna hinna bytas medan bilägaren tar en kopp kaffe. Snabb service uppskattas förstås av kunderna men sätter press på verkstadspersonalen som jobbar mot klockan.
– Däckbranschen har på sätt och vis bundit ris åt egen rygg eftersom man alltid har kört med att arbetet ska gå så väldigt fort. Frågan man kan ställa sig är om det är bra, säger Freddy Jensen.
Förra året anmäldes drygt 150 tillbud varav ett 20-tal olycksrapporter från någon av Euromasters drygt 69 verkstäder i Sverige. Ett tillbud är en händelse som kunde ha lett till skada. En olycka är en händelse där en människa blev skadad.
– Vi har ett tillbudsrapporteringssystem på vårt intranät där medarbetaren kan skriva in vad som har hänt. Hittills i år har vi fått in 185 tillbudsrapporter, förra året var det 154, men förmodligen finns det ett stort mörkertal, säger han.
2019 inträffade en olycka med dödlig utgång på Euromasters däckverkstad i Halmstad som följd av en däckexplosion. En medarbetare skadades så allvarligt att han senare avled.
– I efterdyningarna av den tragiska händelsen har vi på Euromaster ett förhöjt fokus på arbetsmiljöfrågor. Självklart tar vi lärdom av det som händer och har med oss det i våra interna utbildningar. Vår vision är att vi 2024 ska vara marknadsledande och ett föredöme inom hälsa och säkerhet, säger Freddy Jensen.
Ett steg på vägen mot det målet är att Euromaster i Sverige blev certifierade enligt ISO 45001 förra året.
– Det viktigaste med det är att vi får en tredje part som tittar på hur vi arbetar med arbetsmiljön, och säkerställer att vi följer rutiner, lagar och förordningar.
Lyckligtvis är allvarliga olyckor med dödlig utgång ytterst ovanliga. Däremot sker mindre tillbud och olyckor frekvent.
– Jag hade själv ett tillbud här på huvudkontoret när jag snubblade över en mattkant med en kopp varmt kaffe ni handen. Det fick som följd att mattan plockades bort.
Vilken är den vanligaste arbetsskadan?
– För däckmontörer är det viktigaste arbetsredskapet handen och det är också händer och fingrar som står för 75 procent av våra skador och tillbud. Händer var också temat på den säkerhetsvecka som vi hade i våras i hela Europa – ett koncept som startade i Sverige 2012.
Under de närmaste månaderna ska Transportstyrelsen utreda en eventuell förlängning av skiftesperioden på våren. Freddy Jensen tror att det kan bidra till att minska ner på stressen och i förlängningen också antalet tillbud.
– Under pandemin när skiftestiderna förlängdes upplevde vi på Euromaster en minskning av antalet inrapporterade tillbud. Så jag tror att det kan göra nytta absolut.
Finns det några frågor inom säkerhet och arbetsmiljö som är extra aktuella just nu?
– Först går förstås våra medarbetares hälsa – att de ska kunna komma oskadda hem från arbetet varje dag. Förutom det och förlängd vårsäsong för däckskifte skulle jag nog säga säkerhet vid arbete ute på väg. Det är otroligt farliga situationer som våra medarbetare utsätts för, speciellt vid större vägar. Vi och majoriteten av däckbranschen vill se att det ska bli lag på att det ska vara en så kallad TMA-bil, ett påkörningsskydd, på plats vid dessa arbeten. Idag ligger ansvaret för det på arbetsgivaren, vilket inte är bra då det kan uppstå en snedvriden konkurrens eftersom egenföretagare inte har samma arbetsgivaransvar som de stora kedjorna. Vi på Euromaster har som policy idag att om inte kunden vill betala för en TMA-bil så åker vi därifrån. Tycker inte kunden att våra medarbetares liv är värt 5 000 kronor, så är det kanske inte en kund vi ska ha. Säkerheten går alltid först.