Att på motorcykel ta sig fram genom svår terräng fick hjärtat att klappa på Simon Trygg. Han var bara fem år gammal när han för första gången tog plats på sadeln och där och då var intresset för enduro ett faktum.
– Min far körde enduro så därifrån kommer även mitt intresse. Det brukar vara så i den här sporten, att antingen din pappa eller någon kompis kör enduro och sen blir man själv intresserad och tycker att det är roligt. Så var det för mig, berättar Simon Trygg.
Enduro är den motorcykelsport i Sverige som har flest utövare, från motionsåkare till elit. För att klara av denna utmanande sport krävs en hel del träning och en god fysik menar Simon som bland annat tävlat i SM i enduro, där han slutade på en 23:e plats i sin klass förra säsongen.
– Det sägs att enduro är en av de mest krävande sporterna, tillsammans med längdskidåkning. Det ligger mycket träning bakom sporten och när du kör använder du dig av alla kroppens muskler. En vanlig vecka för mig springer jag fyra till fem mil, sedan är det även styrketräning och hojåkning som gäller. Det brukar bli ett träningspass varje dag, säger Simon och fortsätter:
– SM delas upp i tre olika klasser, beroende på hur stor kubik du har på motorcykeln. På min nivå är det omkring 100 tävlande. Vanligtvis brukar ett SM ha sju stycken deltävlingar varav varje deltävling pågår under en dag. En tävling brukar ligga på omkring tolv sträckor. Du startar vid klockan nio och går i mål runt 16–17 på eftermiddagen. Det blir några timmar.
En annan tävling som Simon har tävlat i är Gotland Grand National, där han i höstas kammade hem en nionde plats i sin klass. Tävlingen, som går av stapeln varje år på Gotland, är en av världens största endurotävlingar med flera tusen tävlande.
– Det är en enskild långloppstävling, vilket betyder att du ska köra så många varv som möjligt på en specifik bana under en viss tid. Det brukar vara runt tre timmar. Gotland Grand National brukar jämföras med Vasaloppet för skidåkarna, så det är en jättestor grej för alla oss motorintresserade. Det är nog den största och mest prestigefyllda tävlingen jag kört.
Simons pappa som är anledningen bakom det brinnande intresset för enduro drev på 80-talet egen dubbtillverkning. I och med att enduro körs på många olika underlag genom tuff terräng krävs det att föraren har rätt däck på sin motorcykel.
– Pappa hjälpte många elitförare i enduro på den tiden. Precis som i rally och alla andra motorsporter försöker varje förare hitta sekunder att ta in överallt. Då gäller det att viktförminska hojen och att ha rätt däck. Det är mycket däcktester i och med att det är så pass många olika underlag såsom gräs, berg, skogsterräng och sand. Ett bra endurodäck kräver därför maximalt grepp. Sedan ska däcken självklart också hålla om du kör en hel dag. Därför är hållbarhet också något som är viktigt att titta på. Kalkstenen på Gotland sliter otroligt mycket på däcken, efter 3,5 timme på banan är det bara sopor kvar av däcken, säger Simon och fortsätter:
– Just nu kör jag med Michelindäck som jag och mitt team i Sherco Sweden Factory köper från Däckproffsen i Växjö, det blir en hel del däck jag köper till min motorcykel. Det brukar oftast vara Michelin eller Bridgestone som gäller. Jag kom i kontakt med Michelin via min tränare Anders Eriksson som bland annat vunnit sju stycken VM-guld i enduro.
Framöver ser han fram emot kommande SM som startar i Tribo den första maj.
– Innan dess kommer jag även delta i en cup i Mälardalen, där vi kör åtta race på vinterunderlag, då med dubbade vinterdäck. Det ser jag fram emot, avslutar Simon Trygg.
Fakta Simon Trygg:
Ålder: 36 år
Familj: Fru och två barn.
Intresse: Resa
Det bästa med enduro: ”Friheten, du får uppleva och se mycket av naturen genom hojen”.