Europeiska branschaktörer vill att regelverket kring fordonsdata uppdateras, så att fler kan bidra till att utveckla konkurrenskraftiga tjänster kring framtida mobilitet.
”Det skulle vara guld värt om fler däcktillverkare i Norden hade personer som arbetade heltid med public affairs-frågor”, säger Arne Sköldén.
Däck- och fordonsbranschen: ”Orimligt att fordonstillverkarna äger all data”
Nyheter
14 december 2022
Text: Jonna Jansson
Antalet system som kan generera fordonsdata har vuxit på senare år, vilket har ökat möjligheten att skapa bättre tjänster och produkter. Nu vill däck- och fordonsbranschen att fler ska få tillgång till denna data och att fordonstillverkarnas roll som ”gatekeepers” försvinner.
Frågan om vem som ska äga fordonsdata engagerar många olika parter och ligger just nu på EU:s och regeringens bord. Tillgängligheten regleras idag av EU:s data-akt och på flera håll finns förhoppningar om att regelverket ska uppdateras och förtydligas. I december 2021 gick till exempel European Tyre & Rubber Manufacturers Association (ETRMA), tillsammans med bland annat bildelsgrossister, konsumentorganisationer och försäkringsbolag, ut med en rapport där de beskrev problematiken med att fordonstillverkarna äger den data som fordonen samlar in via olika system. Hösten 2022 gick även svenska branschorganisationer inom däck och fordon ihop och författade en rapport om saken. En av personerna som har bidragit till det arbetet är Arne Sköldén, Public Affairs på Michelin.
– Fordonens data är en källa för framtida affärer. Vi menar att det är upp till fordonens ägare att bestämma vilken leverantör de vill arbeta med och att de inte ska vara beroende av den fordonstillverkare som det enskilda fordonet har. Det kan till exempel gälla tjänster som hjälper till att effektivisera flottor, där företagen behöver tillgång till data i realtid. Vi tycker det är orimligt att fordonstillverkarna äger all data och hindrar aktörer från att utveckla mobilitetstjänster. För att skapa bättre förutsättningar anser vi att det behövs en mer detaljerad skrivning om just fordonens data i det datadirektiv som EU just nu arbetar med.
Arne berättar att frågan har blivit ännu mer angelägen för däckbranschen sedan man började att implementera RFID i däcken.
– Chippen är en viktig del i utvecklingen för att man i framtiden ska kunna erbjuda olika typer av service inom däck och mobilitet. Det är viktigt att den data som samlas in från dem ska kunna användas på marknaden för att skapa konkurrenskraftiga tjänster. Jag vill understryka att alla däcktillverkare anslutna till ETRMA är eniga i den här frågan.
Rapporten från de svenska branschorganisationerna belyser särskilt de möjligheter för ökad trafiksäkerhet och sänkta utsläpp som ökad tillgång till fordonsdata skulle kunna medföra. De skriver bland annat att man med hjälp av data från däcken skulle kunna räkna ut optimal bromssträcka och säkerställa rätt lufttryck, samt se till att väghållningsaktörer fick bättre information om slitage, vilket skulle effektivisera användningen av samhällets resurser och möjliggöra att åtgärder sattes in i god tid. De beskriver också hur utsläppen i samband med körning skulle kunna minskas genom att med data skapa förutsättningar för sänkt rullmotstånd och optimerad livslängd på däcken.
– Bättre kunskap om hur och var bilförare kör är en jättestor fråga för däckbranschen. Jag tror inte att man fullt har förstått vidden av det ännu. Det finns säkert många sätt att använda informationen på som ingen har tänkt på ännu. Tillgång till fordonens geografiska positioner skulle till exempel kunna vara användbart för parkeringsbolag och laddningsoperatörer för att hjälpa bilisterna till en smidigare mobilitet, säger Arne.
Exakt hur fordonsdata ska samlas in och distribueras i framtiden lämnar Arne och övriga författare till rapporten upp till EU och regeringen att besluta.
– Datahantering behöver alltid utformas med integritet och cybersäkerhet i fokus. Det är viktigt att det arbetet görs av rätt personer. Med säkra system hoppas vi sedan kunna nyttja informationen till att utveckla framtidens mobilitet. Data är verkligen en guldgruva.