Porjus Entreprenad AB har ett tjugotal lastmaskiner mellan 12 och 35 ton samt ett antal grävmaskiner och gruvlastbilar i sin fordonspark. Fordonen går ofta i tuffa miljöer i gruvorna i norr och däcken slits snabbt, framförallt på lastbilarna men även på lastmaskinerna.
– Det som väger tyngst för mig är totalekonomin, hur många timmar man får ut på däcket. Sedan får man väga in komforten lite grann också. Till lastmaskinerna har vi valt styva däck, men jag vill gärna att det ska fjädra lite också för komfortens skull, säger Jens Lindkvist, vd på Porjus Entreprenad AB.
Han är noga med att följa upp hur många timmar företaget får ut på varje däck, i genomsnitt brukar det röra sig om ungefär 6 000 timmar.
– Lastmaskinerna går mellan 3 000 och 6 000 timmar om året så vissa maskiner byter vi på ungefär en gång om året, berättar Jens Lindkvist.
Även under däckets livslängd är företaget noga med att kontrollera däcktrycket och ta väl hand om däcken. Jens Lindkvist har testat sensorsystem på lastbilsdäck men upplevde inte att de fungerade väl i de tuffa miljöer som de utsätts för på Porjus Entreprenad.
– Jag skulle vilja ha ett system integrerat i fälgen om det ska funka för oss. Vi testade ett utanpåliggande system och det höll inte, förklarar han.
Bergteamet, som äger ett hundratal maskiner för gruvmiljöer, har lagt stor vikt vid att välja rätt däck och att se till att ha däck hemma på lager för att undvika ett eventuellt stillestånd.
– Emellanåt har det varit svårt att få tag i däck och därför har vi valt att ha ett antal däck på lager för att snabbt kunna byta när vi behöver. Det kostar en hel del, men vi undviker å andra sidan att våra maskiner står stilla, säger Karl-Gunnar Lindkvist, machine fleet manager på Bergteamet i Boliden.
En av utmaningarna för företaget har varit att hitta passande däck till de fordon som både kör under och ovan jord.
– Vi har valt ett mellanting som inte är helt optimala på snö men som heller inte är allt för känsliga för punktering när de kör under jord där det kan finnas vassa stenar, fortsätter Karl-Gunnar Lindkvist.
Bergteamet har maskiner i ett flertal svenska gruvor, från Zinkgruvan utanför Askersund i Närke upp till Kiruna i norr. Önskemålen från gruvbolagen varierar, en del vill att entreprenörerna kör med vätskefyllda däck som säkerhet vid risk för brand eller explosion medan andra är nöjda med luftfyllda däck.
– Förarnas körstil har väldigt stor betydelse för däckens livslängd. Vi har duktiga förare som kör väldigt bra med hänseende till däckslitaget. Det märks mer de gånger vi hyr ut maskiner, då kan däckslitaget nästan äta upp hyresintäkten så det är verkligen något man får ta med i beräkningen när man bestämmer ett pris för hyran, säger Karl-Gunnar Lindkvist.
Bergteamet använder en del regummerade däck, främst till bakhjulen på lastbilarna, och de är nöjda med den lösningen som ger en del i besparing jämfört med att köpa nyproducerade däck.
– Vi har nytillverkade däck framtill för styrningen, men tycker att det funkar bra med regummerat bak, säger Karl-Gunnar Lindkvist.