– Jag har inte svårt att hitta motivation, tvärtom, jag är precis lika laddad inför den här säsongen som inför min första, säger Mattias Andersson.
Mattias har totalt kört 282 STCC-tävlingar hittills, och är den förare med flest tävlingar i ryggen. Föraren med näst flest tävlingar är Fredrik Ekblom på 239 stycken och Jan ”Flash” Nilsson med 231 stycken.
MA:GP-teamet kommer även detta år tävla med världsmästarbilen Lynk & Co 03 TCR. Bilen debuterade de med förra året, vilket ledde till en seger i privatförarmästerskapet och en femte plats totalt.
– Vi gratulerar Mattias och MA:GP till deras imponerande resa genom åren och önskar dem ett stort lycka till inför 2022, säger Ron Hartvelt, chef för Customer Racing på Geely Group Motorsport.
– Teamet gjorde imponerande framsteg förra året och vi ser fram emot att fortsätta stödja MA:GP i STCC 2022.
I år siktar 48-åringen på topp tre totalt.
– Vi hade en lovande första säsong med vår Lynk & Co, alla förutsättningar finns för att ta ett tydligt steg framåt resultatmässigt i år, säger Mattias.
Han fortsätter:
– Vi vet vilka områden vi var starka i och vilka vi behövde jobba på, och med ett år av data i ryggen har vi målsättningen att kriga för topp tre i mästerskapet.
Andersson gjorde STCC-debut 2001 och har tävlat genom mästerskapets samtliga reglementen, Super Touring, S2000, TTA och TCR.
Från Vauxhall till Opel, BMW, Alfa Romeo, Saab, Dacia, Honda och nu senast Lynk & Co.
– Ja, vi har varit med ett tag och det ger oss en fördel där vi kan nyttja vår erfarenhet till att vara jämna och hela tiden plocka poäng. Det är avgörande i ett så tufft mästerskap som STCC.
– Det är många nya förare och bilmodeller i år, så det kommer inte bli lätt. Men vi tror starkt på vårt paket och ser verkligen fram emot att ta oss an utmaningen, avslutar Mattias.