En undersökning som NordicOffset har gjort i uppdrag av Vianor visar att produktionen av nya lastbilsdäck genererar nästan fyra gånger högre utsläpp än produktionen av regummeringsmaterial.
Regummering av lastbilsdäck minskar koldioxidavtryck
Nyheter
21 september 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Vianor
Det finns en stor skillnad i koldioxidutsläpp mellan nyproducerade lastbilsdäck och regummerade däck, framför allt när det kommer till råvaror. Produktion av regummeringsmaterial kräver betydligt mindre råvaror än produktion av nya däck. Samtidigt är regummerade däck av hög kvalitet kostnadseffektiva och ger samma köregenskaper som nya däck.
Regummerade lastbilsdäck är populära i Norden därför att de både sparar pengar och ger lika bra köregenskaper som nya däck. Dessutom är de ett smart miljöval.
En undersökning som NordicOffset har gjort i uppdrag av Vianor visar att produktionen av nya lastbilsdäck genererar nästan fyra gånger högre utsläpp än produktionen av regummeringsmaterial. Undersökningen gjordes enligt principen Life Cycle Assessment (LCA), som är en standardiserad metod för att mäta en produkts utsläpp under hela dess livscykel.
– Den största skillnaden gäller råvaror. I tillverkningen av regummeringsmaterial behövs inte lika mycket råvaror som i produktionen av nya däck. Även skillnader i själva produktionsprocessen och i logistiken minskar utsläppen. Regummeringen som Vianor gör sker i Sverige och därför blir leveranserna till kunder korta, berättar Ulf Neckmar, produktchef för regummerade däck på Vianor Sverige.
Baserad på undersökningen utvecklade Vianor en kalkylator som kan användas för att räkna hur mycket lägre fordonsflottans koldioxidavtryck blir om man använder regummerade däck i stället för nya.
– Vi vill erbjuda våra kunder lösningar som stöder deras affärsverksamhet och som även har en positiv miljöpåverkan. Våra kunder kan använda kalkylatorn för att kartlägga sitt koldioxidavtryck, säger Ulf Neckmar.