Bilens roll i samhället är något som med all säkerhet kommer att påverka däckbranschen även i framtiden. Det behöver rulla fordon på vägarna för att industrin ska överleva. Det förstår även Daniel Helldén, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet. Under sin tid som trafikborgarråd i Stockholm arbetade han nästan uteslutande med att främja gång-, cykel- och busstrafik i stadsnära miljö tillsammans med en utbyggnad av laddinfrastruktur. Mycket fokus låg på att skapa närhet och enkelhet, med mål att minska det privata bilägandet. När Däcksnack tar kontakt med honom för att prata om framtidens bilism och däckbranschens roll i den ställer han gärna upp.
– Att vi går mot en mer hållbar framtid har nog ingen missat. Hur det ska nås i praktiken råder det dock delade meningar om. Bilen kommer förmodligen inte att vara en lika central del som den är på många håll idag och det privata bilägandet lär komma att minska till förmån för bildelningstjänster. Vare sig man vill eller inte så väntar nya tider att förhålla sig till. Alla kan vara med på resan mot en grönare morgondag, säger han.
Idén om 15-minutersstäder är en vedertagen bild av hur man kan bygga upp samhällen för att invånarna ska kunna gå eller cykla överallt på 15 minuter. Daniel Helldén berättar att begreppet inte direkt har använts av Miljöpartiet, men att de tycker att den ideologiska tanken är god.
– ABC-städerna som byggdes på 50-talet var utformade som 15-minutersstäder, men fungerade inte riktigt i praktiken. Man bodde ofta i någon annan del av staden än den man arbetade i. För att det som kallas 15-minutersstäder ska fungera behöver man skapa levande och socialt fungerande städer som klarar av att samtidigt hantera klimat- och miljöfrågorna. Det ska finnas aktiva närmiljöer och cykel bör vara det primära transportmedlet. Med elcyklar blir städerna dessutom större, för det är inga problem att cykla dubbelt så långt med en sådan.
Hur ser ni på bilens roll i framtiden?
– Bilen är ett utmärkt transportmedel om man kommer utanför städerna, där man har stora avstånd och det inte finns någon kollektivtrafik, men i städerna finns det ingen anledning till bilar. De ställer bara till problem. Man ska inte ha som första alternativ att sätta sig i en bil. Man ska inte ens ha som första alternativ att man har en bil, för de tar så stor plats och ställer till det. Vi vet säkert att bilanvändande triggas av att man har en egen bil.
När behöver man en bil?
– I städerna ska bilen främst användas till transporter av saker eller av personer som inte kan röra sig ordentligt. Som trafikborgarråd var jag med och införde sommargågator i Stockholm. De flesta av dem är inte bilfria, utan de är gågator där man får transportera saker eller personer till fastigheterna. Sådana lösningar stör inte stadsbilden. Den som behöver använda en bil för till exempel storhandling ska kunna använda en bilpool. Framtidens självkörande bilar kommer att ge ännu bättre förutsättningar för biltjänster.
Vad tycker ni om helt bilfria samhällen?
– Vi tror inte på det. Många av de områden som byggdes på 60-talet under miljonprogrammen är utformade som bilfria. I Stockholms innerstad finns dock inte den strukturen alls. Bilarna som körs i städerna ska gå på el för att vi ska få en tystare stadsmiljö utan utsläpp, som samspelar bättre med städerna utan att ställa till det. Det behövs också lägre hastigheter. Vi i partiet premierar att sänka bashastigheterna till 30 km/h istället för 50. Framtidens vägnät ska vara utformat för att främja gång och cykel.
Hur skulle idén om 15-minutersstäder kunna påverka transportsektorn?
– Färre bilar i omlopp inne i städerna skulle vara positivt för framkomligheten. En mer lokal livsstil skulle förmodligen också leda till ökad internetkonsumtion, vilket skulle leda till fler transporter. För att minska antalet leveranser till dörr skulle man kunna jobba mer med leveransboxar av olika slag.
Hur arbetar ni för att bilkörandet ska hamna där det behövs som mest?
– Fördelningspolitik är alltid knepigt. Allt bilrelaterat skulle förmodligen bli dyrare om färre ägde och körde bilar. Jag har en vision om att det ska bli billigare för personer på landsbygden att köpa elbil. I Miljöpartiet vill vi också att man ska få en större bonus när man köper en billigare elbil. De som har råd att köpa en dyrare är sällan i behov av ekonomiskt stöd. Numera är även leasingpriserna uppe på höga nivåer.
Vad kan däckbranschen göra för att följa utvecklingen mot framtidens bilism och 15-minutersstäder?
– För det första så vet vi inte säkert hur stort konceptet med 15-minutersstäder kommer att slå. Det däckbranschen kan göra är att fortsätta att arbeta med hållbarhet, för det är något som vi vet kommer att komma mer i framtiden. EU har till exempel fastslagit att inga nya bilar med förbränningsmotorer kommer att säljas från och med 2035 och redan från 2025 vill man skärpa utsläppen från däck.
– Sedan är volym såklart alltid en viktig sak för den som ska sälja något. Om antalet bilar skulle minska skulle däckbranschen behöva väga upp för det på andra sätt. Kanske kan man ta mer betalt för de däck man faktiskt säljer? Mitt råd är att satsa på att tillverka smarta däck till elbilar och att hitta hållbara lösningar som gör att däcken består av en högre grad hållbara material, slits mindre och drar mindre energi.
Om Daniel Helldén
Gör: Miljöpartistisk riksdagsledamot i trafikutskottet
Ålder: 57
Bor: Stockholm
Är mest stolt över: Stockholms alla sommargågator