Den japanska däcktillverkaren Yokohama har en lång tradition av att sälja däck via den svenska däckfackhandeln. Med ett brett produktutbud och ett nordiskt sortiment testat i Sverige erbjuder de allt från dubbat till buss-, lastbils- och entreprenaddäck i olika prisklasser.
Göran Bengtsson har varit general manager för den skandinaviska delen av bolaget sedan 2002. Vid hans tillträde sålde bolaget knappt 40 000 däck om året, vilket var långt ifrån målsättningen.
Vi var konkursfärdiga, men kämpade på och lyckades vända skutan genom att arbeta strategiskt och fokuserat med rätt produkter, prissättning och kunder. Efter 3-4 år kändes det att vi var på rätt väg, berättar Göran.
När David nu tar över som vd så finns det stora förväntningar på honom. Yokohama befinner sig i ett läge där de har stora marknadsandelar i däckfackhandeln och planen är att utvecklingen ska fortsätta i samma riktning.
– För mig som ny i bolaget är det viktigaste framåt att fortsätta med det som Yokohama har gjort så bra under många år, vilket är att hålla en hög servicenivå mot däckfackhandeln. Där utmärker de sig, särskilt i Sverige, vilket jag själv kan intyga efter att ha jobbat med dem som leverantör till Däckia, säger David.
David och Göran kommer att arbeta nära varandra den kommande tiden. Göran med fokus på försäljning och David med att skala upp organisationen efter den tillväxtresa som bolaget har genomgått. Antalet länder som ingår i Yokohama Scandinavia har också nyligen utökats, vilket kräver en del organisatoriska anpassningar.
– Det har skett en del omstruktureringar på Europanivå som vi behöver förhålla oss till. David är den perfekta personen att vara med och skriva Yokohamas nästa kapitel. Hans organisationsförmåga och kontakter kommer att vara värdefulla för oss, säger Göran.
En av Davids värdefulla kontakter är hans tidigare chef Giovanni, som liksom han själv beslutade att lämna Pirelli för Yokohama vid årsskiftet.
– Vi är ett antal personer från Pirelli och närliggande systerbolag som går in i Yokohama nu. Det känns spännande att få komma till ett företag som är nära sina kunder och har stor potential att göra skillnad på marknaden, säger David.
Vad har Yokohama för tillväxtstrategi?
– Strategin kommer vara att skynda långsamt. Vi vill öka volymen utan att på något sätt störa relationen med våra befintliga kunder. De är alltid vår högsta prioritet. Däckdistributionsmarknaden förändras dock hela tiden och precis som alla andra behöver också vi löpande se över våra försäljningskanaler. Finns det något vi kan förbättra utan att försämra relationen med befintliga kunder så gör vi det gärna. För att växa kommer vi antagligen också att behöva anställa fler, säger David.
Hur ser ni på att börja med näthandel?
– Det är inte aktuellt i dagsläget. Vi är den enda däckleverantören som säljs exklusivt via däckfackhandeln idag och det är vi stolta över. Försäljning direkt till konsument bidrar till att däckfackhandeln minskar och det vill vi inte. Vi står fast vid att de ska ha sina marginaler, säger Göran.
Vad kännetecknar ett bra däckvarumärke enligt er?
– Framför allt att ens produkter har god kvalitet. Sedan behöver man också ha en relevant strategi, ett brett utbud, hög tillgänglighet och god service, säger David.
– Jag instämmer helt. Kvalitet är väldigt viktigt. Jag har alltid varit noga med att bara arbeta med produkter som jag kan stå för. Att jag har stannat på Yokohama i 23 år är ganska talande för våra däck, säger Göran.
Yokohama producerar sina däck för Sverigemarknaden i Japan. Hur säkerställer ni att tillverkningen sker med bra råvaror?
– Det stämmer. Vi hade tillverkning i Ryssland tidigare, men nu sker all tillverkning i Japan, Thailand och Filippinerna. Vinterdäcken för Sverigemarknaden testas i Sverige och sommardäcken i Tyskland. Vi hoppas kunna öppna en fabrik någonstans i Europa i framtiden för att minska transportvägarna. Vad gäller råvarorna i däcken så förhåller vi oss till samma miljötänk och etiska profil i alla länder vi verkar. Jag vågar nästan säga att japanerna är lite extra noggranna med hållbarheten. De är duktiga på att tala om hur de återvinner vatten från tillverkningen, driver anläggningar med solenergi, planterar träd och så vidare, berättar Göran.
David, vad ser du mest fram emot under den första tiden i din nya roll?
– Det ska bli oerhört roligt att få arbeta med Yokohamas imponerande produktutbud, som kommer att bli ännu bättre under 2024. Ett utökat sortiment av dubbdäck kommer att lanseras, samt nyheten V108 EV som blir Yokohamas kliv in på elbilsmarknaden. Med en bredd av dimensioner, särskilt utvecklad teknologi och UHP-prestanda kommer det att bli ett däck att räkna med från start. Det känns jätteroligt att få komma in i en så spännande tid, och att dessutom få göra det med Göran i ryggen. Det var faktiskt hans idé att jag skulle ta över hans roll.
– Ja, jag tyckte det var lika bra att börja jobba som vi vill ha det i framtiden med en gång. På det här sättet får alla göra det de är bäst på, samtidigt som det blir en väldigt kontrollerad övergång. En win-win helt enkelt, avslutar Göran.