Resultaten från ett stort vetenskapligt forskningsprojekt, gjort av lantbruksforskningsföretaget SEGES och det nordiska däckföretaget, NDI Group som äger NDI Sverige, har precis släppts. Resultaten visar att montering med VF-däck på gödselspridare och traktor och körning med ett lågt tryck på 1 bar har bevisad positiv effekt på skörden.
– Det har gjorts flera däcktest utanför Danmark och Norden som visar att körning med lågt däcktryck ökar skörden och därmed vinsten per hektar. Det är första gången vi har gjort ett test av det här slaget på dansk mark och resultaten är mycket positiva, säger Jakob Nannberg Scheel, försäljningschef på lantbruksavdelningen i NDI Group.
Relevant for svenska lantbrukare
I experimentet testade SEGES och NDI Group en traktor och gödselspridare med två olika uppsättningar däck - konventionella däck med ett tryck på mellan 2,2 och 3 bar och VF-däck från Alliance med ett däcktryck på 1 bar. Resultaten från däcktestet, som gjordes på ett sädesfält, visar att det går att öka skörden med mellan 1,5 och 2,2 procent beroende på om flytgödselspridaren har en bredd på 8 eller 12 rader. Det motsvarar en extrainkomst på 228 till 355 kronor per hektar.
– Vi har nu fått inblick i data från ett vetenskapligt däcktest genomfört under nordiska förhållanden, vilket har gett oss en unik möjlighet att beräkna vad som kan uppnås av merintäkter från VF-däck. Data som också är ytterst relevanta för svenska bönder, säger Jakob Nannberg Scheel och fortsätter:
– Har du en åker på 100 hektar kan det vara en ganska märkbar besparing på flera tusen kronor som du uppnår. Dessutom visade testet också att hjulslirning med VF-däck minskade med 4,4 procent, vilket utan tvekan också ger besparingar på bränsleförbrukningen, och det sänkta däcktrycket minskar också jordpackningen. Så nu har vi äntligen fått konkreta siffror på vad den ekonomiska vinsten med VF-däck är och vi ser mycket fram emot att använda den nya kunskapen och data från däcktestet framöver i vår rådgivning till våra kunder i hela Norden.
Större potentiell avkastning
Enligt Henning Sjørslev Lyngvig, konsult inom området fältteknik på SEGES i Danmark, och som tillsammans med konsulten Martin Mikkelsen ansvarar för testet, är fördelarna med att använda VF-däck om möjligt ännu större än de som sågs i testet.
– När vi sprutade gödsel i april 2021 var jorden väldigt torr, och det gav oss utmärkta körförhållanden. Potentialen kan sannolikt vara ännu mer betydande under suboptimala förhållanden. Man skulle lätt kunna tänka sig att det finns ännu större fördelar med att köra i fuktigare jord, säger han.
NDI Group är den nordiska distributören av däckmärket Alliance, en del av Yokohama Off-Highway Tyres. I testet användes Agriflex-däcken 372+ och 389+ på traktorn respektive flytgödselspridaren.