Utvecklingen av elektriska och autonoma arbetsmaskiner går fortare än någonsin och utmaningar som däcktillverkarna har framför sig är bland annat att göra däcken ”smartare” och mer robusta för att passa de krav som kunderna har och kommer ställa inom en snar framtid i och med utvecklingen på maskinsidan. Ett elektriskt fordon har oftast ett högre vridmoment direkt från start, vilket kräver andra uppbyggnader och gummiblandningar.
– Vi jobbar hela tiden med produktförbättringar av hela sortimentet. Den senaste lanseringen vi har gjort är med fokus på att klara högre tyngder och belastningar, säger Fredrik Eriksson, försäljningschef för lastbils- och entreprenaddäck på Goodyear i Sverige.
Kundönskemålen ska vävas ihop med vad maskintillverkarna vill ha till en slutprodukt som alla är nöjda med och samarbeten med maskinleverantörer är därför viktigt för däcktillverkarna.
– På Trelleborg drivs produktutveckling av våra kunders behov och varumärket är synonymt med innovation, säger Tony Alderlid, Industrial Tire Manager Nordic Countries på Trelleborg Wheel Systems.
Utmaningarna är många för dem som tillverkar däck till entreprenadmaskiner. Finska Nokian Tyres har under året öppnat ett helt nytt utvecklingscenter och försäljningen har ökat under pandemin, mycket tack vare nya investeringar som ökat produktionskapaciteten samt att fabriken i Finland varit tämligen opåverkad av pandemin.
– Entreprenaddäck ska vara mångsidiga och klara många olika miljöer och underlag. Ofta används samma däck året runt och rullar många timmar varje dag, säger Kimmo Kekki, global produktchef för OTR-däck på Nokian.
Nokian satsar under 2022 på att testa sensorsystem som gör att maskinägaren enkelt och bekvämt kan hålla koll på däckstatusen genom en app.
– Det kommer bli ännu viktigare när maskinerna blir självkörande och ingen förare håller uppsikt på samma sätt, fortsätter Kimmo Kekki. Nokian arbetar också med att göra däcken ännu mer robusta för att klara de framtida kraven i en förarlös miljö.
Föraren har en viktig del i hur snabb ett däck slits, genom att vara uppmärksam på däcktryck och att hålla rent framför skopan kan däcken leva betydligt längre än om de körs med fel tryck och kan utsättas för vassa föremål från sidorna.
– Entreprenadbranschen förändras snabbt med ökat fokus på förutsägbart underhåll, säkerhet och maskinprestanda för att minska fordonsstopp och öka driftseffektiviteten. Däck spelar en grundläggande roll i maskinens övergripande prestanda, därför vill vi erbjuda våra kunder en avgörande lösning för att öka produktiviteten i kritiska applikationer och underlätta för föraren i de mest krävande miljöerna, genom att ha all data under kontroll genom full uppkoppling. Att använda rätt lufttryck minskar maskinens stillestånd och förhindrar risken för olyckor. För detta ändamål har Trelleborg utvecklat sitt eget TPMS-system för entreprenadapplikationer. Det är ett molnbaserat system som integrerar däcksensorer, en central gateway på maskinen och en onlineplattform för att fullständigt övervaka din fordonspark och för att garantera maskinens drifttid, säger Tony Alderlid.
Däckstommens uppbyggnad är också till stor del avgörande för livslängden och där har premiumtillverkarna lagt mycket tid och kraft på utveckling.
– Våra kunder söker framförallt efter ett däck som är pålitligt, de är beredda att betala lite mer och förstår värdet av ett bra däck. Vi har också olika uppföljningssystem att erbjuda våra kunder, säger Hans-Fredrik Gestrin, Bridgestone.
Marknaden för entreprenaddäck håller sig stabilt på en hög nivå. Många leverantörer och tillverkare har fulla orderböcker och har klarat sig bra genom pandemin.
– Vi ligger på ungefär samma nivå som förra året. Industrierna går bra, det är fart i gruvorna i norr där vi är starka, fortsätter Hans-Fredrik Gestrin.
– Marknaden växer totalt. Vi ser en stor ökning i transportkostnader, vilket har skapat en större efterfrågan för produkter producerade inom EU, säger Fredrik Eriksson, Goodyear.
Gripen Wheels, återförsäljare för bland annat indiska BKT, West Lake och Hilo på entreprenadsidan, har vuxit med årstakt på cirka 40 procent och siktar nu mot en omsättning på 650 miljoner. Företagets vd Pelle Fritzson ser som den tydligaste trenden just nu att det satsas alltmer på större dimensioner av däck, i takt med att maskinerna blir eldrivna och därmed tyngre. Vinterdäck är en annan tydlig trend som han ser kommer på entreprenadsidan. Många entreprenörer skaffar sig dessutom kompletta vinterhjul, som enkelt skiftas från säsong till säsong, precis som till sin personbil.
– Dels krävs det vintertid ett riktigt vintermönster för att ta sig fram och dels har fler uppdragsgivare/köpare av entreprenadtjänster ökade krav på det här, speciellt för att skotta snö i kommuner, stadskärnor och liknande. Vinterdäck är helt enkelt ett krav för att ta uppdrag många gånger, säger Pelle Fritzson.
Nokian ser också en ökning i efterfrågan på vinterdäck och erbjuder Hakkapeliitta TRI för entreprenadmaskiner och traktorer samt Hakkapeliitta Loader för hjullastare och väghyvlar.
– Fler och fler kunder väljer Hakkapeliitta TRI som ett året-runt-däck tack vare att den specialanpassade gummiblandningen även ger lång livstid på de andra årstiderna. Vi har också sett ett stort intresse för våra hjulgrävardäck, både Nokian Excavator som har en traditionell öppen V-formad mönsterdesign och Nokian Ground Kare som har ett specialanpassat mönster som är utvecklade för att både ge en bra komfort vid körning på väg och ett lågt marktryck på känsligare ytor som gräsmattor. I slutet av året kommer ytterligare två dimensioner av Ground Kare. De två nya dimensionerna är 600/50-22.5 samt 710/40-22.5 Ground Kare-däcket är vi ensamma på marknaden om att kunna erbjuda, säger Arne Axelsson, nordisk försäljningschef, Nokian Heavy Tyres.
Trelleborg har sett behovet av att kombinera utmärkt grepp på snö och is med hög mekanisk hållfasthet och slitstyrka, vilket har resulterat i EMR1025 som är ett däck för användning året runt.
— EMR1025 togs fram specifikt för att säkerställa att operatörer som har krävande uppgifter, till exempel snöplogning, får bästa grepp och dragkraft på is och snö. Det ökar inte bara produktiviteten utan gör också utförarnas arbete både enklare och säkrare. De goda erfarenheterna från fältet visade att EMR1025 dessutom var ett utmärkt året-runt-däck.
Det betyder att kunderna slipper de extra kostnaderna med att byta däck två gånger om året. Däckets hemlighet ligger i dess sajpning och dess specifika gummiblandning. Däcken ger bättre dragkraft på snöiga och isiga underlag och samtidigt kortare bromssträcka så att förare och maskiner får bästa möjliga funktion i vinterväglag, utan att behöva kompromissa med prestandan på torra underlag, säger Tony Alderlid, Trelleborg.
Även om utvecklingen generellt sett främst sker på de större dimensionerna är det viktigt att inte glömma bort det mindre segmentet.
– Vi på Gripen Wheels ser behoven även av de mindre dimensionerna. Vi satsar stort på att ta vinterdäck med fälg i de flesta dimensionerna, men framförallt kring 25 tum. Det skiljer oss från en del av de större tillverkarna som inte är lika intresserade av de mindre entreprenaddäcken, säger Pelle Fritzson.
Maskinkunderna är oftast duktiga på att välja rätt till rätt applikation. Många efterfrågar också att kunna köpa alla däck hos en och samma leverantör. Därför väljer i år Bridgestone att ta in Firestones entreprenadsortiment i Sverige.
– Det är ett alternativ som många frågat efter, ett lägre prisat däck anpassat till eftermarknaden för anläggningsarbeten, säger Hans-Fredrik Gestrin.
Firestone är utvecklat i Japan av Bridgestone och har funnits länge i Sverige på lastbils- och personbilssidan men gör nu intåg även på maskinsidan.
– Vi har fått väldigt bra respons och har sålt en del redan. De första Firestone-däcken kom hem i juli, avslutar Hans-Fredrik Gestrin.