Beroende på modell eller önskemål från kund kommer Ventus S1 evo Z att tillämpas i storlekarna 265/45 ZR19 105Y XL ND0 för framaxeln och 295/40 ZR19 108Y XL ND0 för bakaxeln, eller 275/40 ZR20 (106Y) XL ND0 för framaxeln och 315/35 ZR20 (110Y) XL ND0 för bakaxeln. Utöver de lanseringstest som är standard inom detta fordonssegment, har de olika däcken även genomgått omfattande toppfartstester på den legendariska motorbanan Nürburgring. På så sätt har Hankook kunnat säkerställa att däckets konstruktion är tillräckligt robust för att klara av den sportiga körstilen.
– Porsche Panamera är en fyrsitsig sportbil med mycket bra prestanda och överlägsen komfort. Därför är vi mycket glada över att vara de första som utrustar den här modellen, för det visar ju att våra produkter är mycket konkurrenskraftiga – även i lyxbilssegmentet. Och däck för kommande Porsche-modeller utvecklas redan på Hankook, säger Sanghoon Lee, verkställande direktör på Hankook Tire Europe.
Hankook Ventus S1 evo Z har försetts med aramidfiberkomposit i en stomme bestående av två lager, vilket förhindrar deformationer som annars kan uppstå till följd av värmeveckling under krävande användning, och kan leda till en oönskad ökning av rullningsomkretsen. Aramidfiber är extremt värmetåligt och har hög hållfasthet, goda dämpningsegenskaper samt låg vikt i förhållande till fibrernas storlek. Höghållfast stål i däckets bälteslager samt klinch ger den nya slitbanan på Hankook-däcken extra stabilitet. Tillsammans med förstärkt sidovägg erbjuder däcket garanterad stabilitet på raksträckor, styrprecision i hög fart och maxfart samt sportiga och dynamiska köregenskaper.
– Våra nya Ventus S1 evo Z har utvecklats särskilt för att kunna säkerställa hög prestanda för sportbilar i premiumsegmentet under varierande förhållanden. De här däcken bidrar till den utmärkta dynamiken och komforten hos Porsche Panamera, vilket gör att både förare och passagerare får en maximalt komfortabel upplevelse, säger Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter.
Det har även lagts ner mycket arbete på att säkerställa greppförmågan vid olika väderförhållanden. Den blandning som används för slitbanan har inspirerats från motorsporten, vilket säkerställer optimal interaktion mellan fyllmedel, kisel och naturharts. Dessutom innehåller blandningen den senaste generationens funktionella polymerer, vilka säkerställer konsekvent bra grepp i många olika tillämpningar. Den blandningsteknik som används i produktionen har också sitt ursprung i utvecklingen av Hankooks racingdäck, vilka tillverkas i mindre produktionsvolymer och materialsatser. Dessa tillverkas under avsevärt längre tid och på ett sätt som skyddar materialet som används i gummiblandningen.
Hankook Ventus S1 evo Z har ett asymmetriskt slitbanemönster som är särskilt utformat för sportig körning. Arrangemanget med slitbaneblock placerade individuellt i förhållande till varandra utvecklades för att säkerställa optimal blockstyvhet under olika körförhållanden. Tre dräneringsspår i hjulets inre slitbaneområde säkerställer att vatten dräneras snabbt på våt vägbana.
Nya Hankook Ventus S1 evo Z används för närvarande som originalutrustning av ledande tillverkare av premiumbilar – företrädesvis sportiga bilar. Däcket kommer att finnas i 15 storlekar, från 19 till 21 tum, med slitbanebredd mellan 225 och 315 mm i sektionshöjd från serie 45 till 30. Fler storlekar kommer att läggas till under de kommande åren, särskilt för lyxbilssegmentet.