Nya EU-regler tar för första gången itu med de mer än 500 000 ton partiklar från däck- och vägslitage som biltrafiken släpper ut i Europa varje år. Trots detta svarar 58 procent av de svenska respondenterna i en nordisk undersökning att de inte reflekterar över miljö- och klimatpåverkan från däcken på deras bil. Endast 41 procent av de svenska respondenterna svarar att de är medvetna om miljö- och klimatpåverkan från däcken på deras bilar.
Undersökningen av konsumenters attityd till hållbarhet med fokus på egna inköp har genomförts tillsammans med YouGov under det andra kvartalet 2024. 4 000 nordiska respondenter har deltagit, varav 1 002 svenska. Alla innehar körkort.
Undersökningen visar att svenskar i allmänhet är villiga att betala mer för produkter med hållbara egenskaper. Vad gäller däckegenskaper som svenskar är villiga att betala mer för hamnar hållbarhet på femte plats.
Trenden i undersökningen är att ju mer abstrakt hållbarhet blir desto mindre fångar det konsumenternas uppmärksamhet. Detta gäller även konsumenternas kunskap om och attityder till mer hållbara däck. Här visar siffrorna att det är de nära och direkt relaterbara hållbarhetsaspekterna på däcken som konsumenterna är mest medvetna om.
– Däckslitagepartiklar har förmodligen länge överskuggats av diskussionen om CO2-utsläpp från bilar. Detta kan förklara den relativt låga medvetenheten hos konsumenterna. Undersökningen visar att vi inom både däck- och bilindustrin tillsammans måste bli bättre på att informera konsumenterna om utmaningarna och möjliga lösningar när det gäller slitagepartiklar och mer hållbara däck, säger Marika Hoflund.
Samma tema återkommer gällande betalningsvilja för däckegenskaper, där lång livslängd och energieffektivitet toppar listan när det gäller konsumenternas betalningsvilja för bildäck, följt av säkerhet i form av grepp och köregenskaper. På femte plats hamnar hållbarhet, där endast 22 procent av de svenska respondenterna anger att hållbart framställda råvaror är en egenskap som de är villiga att betala mer för.
– Det är förståeligt att livslängd och energieffektivitet ligger först, eftersom det direkt påverkar bilbudgeten. Ett däck som håller 10 000 kilometer längre under sin livstid eller har ett lägre rullmotstånd sparar pengar åt konsumenten, säger Marika Hoflund.
47 procent anser sig vara miljö- och klimatmedvetna
Michelin frågade också hur konsumenterna bedömer sig själva i förhållande till miljö- och klimatmedvetenhet i vardagen. Siffrorna visar att 47 procent anser sig vara miljö- och klimatmedvetna. En högre andel i storstäder än på landsorten.
Vilken typ av bil man kör verkar också spela roll för konsumenternas självuppfattning. Färre dieselförare anser att deras vardagsvanor speglar hållbara val, medan en stor andel av el- och hybridförarna anser att deras vardag är hållbar. I undersökningen uppgav 43 procent av svenskarna att deras konsumtion och inköp påverkas av om en produkt definieras som mer hållbar. Men 62 procent uppger att de aldrig eller sällan undersöker hur en produkt påverkar miljön eller klimatet. Endast 6 procent kontrollerar alltid hållbarheten hos en produkt. 27 procent procent kontrollerar oftast en produkts miljö- och klimatavtryck innan köp.
I undersökningen tillfrågades respondenterna också i vilken utsträckning de som konsumenter är villiga att betala mer för hållbara produkter. Här säger 38 procent av de svenska respondenterna att de är villiga att betala mer. Livsmedel och dagligvaror toppar den listan, med 78 procent. Men 57 procent är också villiga att betala mer för hållbart mode och andra detaljhandelsprodukter. Betalningsviljan för ökad hållbarhet är betydligt lägre (48 procent) när det gäller till exempel fritid, resor och upplevelser.