Däcken i Extreme E utrustas med ContiConnect
Nyheter
21 december 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Continental
Continentals digitala däckövervakningssystem kommer att användas i den nya elektriska racingserien Extreme E där tävlingsbilarna och dess däck kommer att utsättas för extrema situationer.
Continental är exklusiv däckleverantör samt medgrundare till det nya offroadmästerskapet för elektriska SUV:ar, Extreme E. En tävling som kommer ta förare och fordon till några av de mest avlägsna platserna i världen. Tävlingen startar i mars 2021 och på agendan som följer står deltävlingar i både Saudiarabiens och Senegals öken, Brasiliens regnskog och Sydamerikas glaciärer. Förarteamen kommer behöva hantera både vitt skilda klimat samt bemästra extremt svår terräng som kommer att utmana både förarna - och däcken.
– Om du förställer dig att tävlingarna kommer att se ut som på de klassiska asfalterade racingbanorna med avåkningszoner så får du tänka om. Teamen kommer att tävla i naturliga miljöer och på varierande underlag som sand, grus, lera och is. Oavsett underlag så kommer det nya racingformatet innehålla klassiska racing-situationer som extrema accelerationer, kraftiga inbromsningar, höga hastigheter i snäva kurvor samt rejäla sladdar och hopp. Detta kommer såklart innebära rejäla utmaningar för däcken, vilka Continental har utvecklat speciellt för det här mästerskapet. säger Sandra Roslan, projektledare på Continental och fortsätter.
– Racingbilarna som går under namnet ODYSSEY 21 levererar nästan 550, helt elektriska, hästkrafter vilket gör att de har ett vridmoment som är tre gånger så högt som i den senaste generationens Formula E-bilar. Bakom ratten kommer det sitta flera högprofilerade racingförare, många är dessutom svensk-bekanta, som alla är ivriga att få ut absolut max av fordonet och dess däck. Med tanke på detta exceptionella racingformat tillsammans med de extrema bilarna så talar vi om den största utmaningen som däck någonsin har ställts inför inom motorsporten. För att förarna ska kunna pressa bilarna, och därmed även däcken, till det allra yttersta så har de utrustats med Continentals däckövervakningssystem som ser till att förarna har full koll på däckens status. Detta för att höja både säkerheten och det taktiska spelet.
Under loppet samlar ContiConnect in både däcktryck och däcktemperatur i realtid. En sensor i varje däck mäter och analyserar kontinuerligt däckens status och visar informationen för föraren på en display i bilen. Plötsliga förändringar i däcktryck och temperatur aktiverar en varningssignal i displayen så att föraren omedelbart kan agera för att förhindra ett däckhaveri. Samtidigt överförs däckinformationen även till förarens team för att snabbt kunna ändra racingstrategi samt vara underlag för vidare analys efter tävlingen.
Däckövervakningssystemet ContiConnect är välbeprövat och har funnits på marknaden sedan 2013. Systemet togs ursprungligen fram för den tunga fordonssektorn, lastbilar och bussar, och har använts av åkerier och logistikföretag sedan dess. ContiConnect har gjort det möjligt för åkerierna att se däcktryck och däcktemperatur för hela flottan via en webbportal. Informationen om däcken kan överföras på två olika sätt, antingen när fordonet kör förbi en Yard Reader – eller live oavsett var fordonet befinner sig med hjälp av ContiConnect Driver-appen, som även håller föraren informerad om däckens status.