Sedan i år har Continental kunnat producera däck CO2-neutralt vid sin däckfabrik i Lousado, Portugal. Däcktillverkaren har därmed tagit ett stort steg mot bolagets mål om helt CO2-neutral produktion. Detta är möjligt tack vare att man genererar ånga med hjälp av en eldriven ångpanna. Continental använder både självgenererad solenergi och förnybar energi från elnätet för att generera ånga. Tidigare användes naturgas för detta vid fabriken i Lousado.
En stor del av energin som används i däckindustrin går till att generera ånga, som används för att värma däcken. Processen, där värmeenergin omvandlar rågummit till elastiskt gummi kallas även för vulkanisering eller vulkning. Med en årlig produktionskapacitet på 18 miljoner däck är anläggningen i Lousado en megafabrik. Senast 2040 vill Continental att alla däckfabriker ska vara CO2-neutrala.
– I Lousado visar vi att även riktigt stora däckfabriker kan uppnå CO2-neutral produktion. För att lyckas med det är tillgången till förnybar energi till konkurrenskraftiga priser avgörande, säger Bernhard Trilken, chef för tillverkning och logistik på Continental.
Han fortsätter:
– Vi förbereder alla våra fabriker så att de kan använda så mycket förnybar energi som möjligt. Driftsättningen av vår elektriska ångpanna i Lousado är början på en spännande inlärningskurva.
Den nya elektriska ångpannan konverterar solenergi och annan grön el till ånga, nästan helt utan energiförlust. Vatten pumpas från botten av pannan till toppen, där det sprejas på elektroder. Elektrisk ström flyter genom vattenstrålarna och värmer upp vattnet tills det dunstar som ånga.
Blandning av källor säkerställer stabila och mer hållbara processer
En konventionell gasdriven ångpanna kommer vara tillgänglig utöver den nya, eldrivna ångpannan. Detta gör att Continental kan agera snabbt utifrån tillgången på förnybar energi och andra miljömässiga faktorer.
– Vår fabrik i Lousado har en stor fördel i att solen skiner frekvent där. Det gör att vi kan uppnå helt elektrifierad och CO2-neutral produktion närhelst det är möjligt, säger Pedro Carreira, chef för Continentals däckfabrik i Lousado.
Han fortsätter:
– Alla Continentals däckfabriker arbetar intensivt med att göra produktionen mer och mer hållbar och energieffektiv. Vi måste alla hantera varierande förutsättningar, så som väderförhållanden och tillgång till förnybar energi.
I Lousado skiner solen i snitt sju timmar om dagen. Under vintern är siffran fyra timmar, vilket kan jämföras med Berlin där solen bara skiner 1,8 timmar om dagen under vintern.
Utsläppsfri energiproduktion i Continentals däckfabriker
Som ett resultat av flera års insatser har Continental nått en marknadsledande position när det kommer till energikonsumtion per ton producerade däck, jämför med branschsnittet. Det visar en jämförelse som Continental gjort utifrån den genomsnittliga energikonsumtionen hos världens största däcktillverkare, som rapporterats av Tire Industry Project of The World Business Council for Sustainable Development.
Bara under 2023 minskade Continentals däckdivision sin årliga energiförbrukning med cirka 150 gigawatt, tack vare 160 energibesparande projekt. Detta kunde uppnås genom bland annat termisk isolering. Mängden energi är i grova drag jämförbar med det genomsnittliga årliga elbehovet hos 12 500 enfamiljshushåll.
Continentals ambition är att till 2030 ha minskat sin energikonsumtion med 30 procent sedan 2018. Continental strävar mot att uppnå klimatneutral produktion senast 2040. Sedan slutet av 2020, kommer den el som bolaget köper till sina anläggningar världen över från förnybara energikällor och är klimatneutral. Garantier för elens ursprung fås i enlighet med kriterierna för det globala RE100-initiativet.