Mats-Ove Eriksson startade en däckverkstad 1996 . För att få bättre inköpspriser på däcken började företaget köpa in partier av däck gemensamt med andra verkstäder. Tanken var att pressa priserna genom att köpa in däck till flera verkstäder än den egna.
Idén slog väl ut. 2001 togs beslutet att starta ett separat bolag för grossistverksamheten. Gummigrossen etablerade sig snabbt och 2006 togs Torsten Pettersson in som dellägare Från starten 2001 till 2018 steg omsättningen från 0 till 535 miljoner kronor. Och bra gick verksamheten också, vinstmarginalen har under många år legat över 10 procent. 2016 beslutade Mats och Torsten att starta grossistföretaget Rengas Duo i Finland tillsammans med Magnus Von Haartman. På tre år har företaget blivit Finlands största grossist. Och samtidigt hade Gummigrossen avancerat till att bli marknadsledande bland märkesoberoende däckdistributörer i Sverige.
Förra året sålde Mats-Ove, Torsten och Magnus hela sitt aktieinnehav till finansbolaget Ator. Samtidigt bildades Nordic Tyre Group där Mats-Ove, Torsten och Magnus äger 30 procent och Altor 70. Mats-Ove Eriksson sattes som vd för gruppen.
– Vi ska fortsätta att utveckla de här bolagen och bygga den ledande däckdistributören i Norden, sa Pål Stampe, en av männen bakom Altor när affären offentliggjordes i juni förra året.
Hämtade ny vd från Nokian
Mats-Ove Eriksson,Torsten Pettersson och Magnus Von Haartman är kvar som delägare i bolaget och fortsatt verksamma i företaget. Torsten som inköpsansvarig, Magnus som vd för Rengas Duo i Finland och Mats-Ove som vd för Nordic Tyre Group.
Sedan december förra året är Ulrica Söderström ny vd i Gummigrossen. Hon var tidigare vd i Nokians svenska bolag, men sökte sig vidare i karriären i samband med att Nokian organiserade om sin nordiska verksamhet i ett gemensamt bolag.
– Jag blev uppringd av Mats-Ove, som jag haft som kund i många år, och blev erbjuden det här nya jobbet. Eftersom jag arbetat inom Nokian i så många år var det inte aktuellt att gå vidare till någon annan däcktillverkare, det hade känns ganska fel, berättar Ulrica. Men att ta klivet över till grossistsidan var däremot lockande – och så fick det bli.
Mest ute hos kunderna
Ulrica Söderström bor kvar i Stockholm av familjeskäl men ser inte det som något problem i det nya arbetet som vd i ett företag som har sin verksamhet 55 mil norröver.
– Den mesta delen av min tid tillbringar jag där jag gör mest nytta, ute hos våra kunder och leverantörer runtom i Norden. Jag har dagliga kontakter med kollegorna i Örnsköldsvik och jobbar där uppe någon eller några dagar varannan vecka, förklarar Ulrica.
Att arbeta i ett lite mindre bolag – jämfört med Nokian – har varit väldigt positivt, poängterar Ulrica:
– Hos Gummigrossisten jobbar alla de 30 anställda verkligen tillsammans. Och som med många mindre bolag har medarbetarna en väldigt god insyn i verksamheten. Sådan skapar engagemang.
En klar inköpsstrategi
En viktig del i Gummigrossens inköpsstrategi har alltid varit att ha gott om produkter i lager. Det är särskilt viktigt just nu, när många i däckbranschen befarar att Corona-pandemin ska leda till brist på vinterdäck till hösten.
– I den här situationen är våra goda relationer med tillverkarna helt avgörande. De har byggts upp genom att Gummigrossen tagit för vana att lägga stora beställningar tidigt under försäsong. Det frigör kapacitet för tillverkarna att leverera till sina direktkunder inom däckfackhandel, bilhandel och bilindustri under säsong. Genom att vara tidigt ute i med inköpen stöttar vi på så vis tillverkarna, säger Ulrica Söderström.
Ulrica tillägger att Gummigrossen inte strävar efter att vara förstaleverantör till någon av däckkedjorna, men att istället vara andrahandsvalet när det behövs specifika däck inom olika segment, via avtal om kompletteringsaffärerna.
– Med detta sagt kan jag ändå konstatera att vi har de flesta stora kedjorna som våra kunder. Kedjor och enskilda däckverkstäder – alla vet att hos oss finns nästan alla däck, att vi har branschens bredaste sortiment.
Läget ingen nackdel
Hur kan då ett företag långt upp i norra Sverige vara så framgångsrikt i en bransch där transportkostnader och leveranstider spelar så viktig roll? Ulrica Söderström förklarar att trots sitt nordliga läge når Gummigrossen hela Sverige på en till två dagar.
– Oftast är däcken framme efter en dag. Det finns gott om ledig transportkapacitet från Norrland och söderut och här uppe är vi en viktig kund hos transportfirmor och åkerier. Tillsammans med dem har vi kunnat utveckla vår logistik så långt att vi inte känner den som någon begränsning för oss.
Det nordliga läget har också sina fördelar. Med två stora lager, ett i Arnäsvall och ett i Bjästa någon mil söder om Örnsköldsvik, är lokalkostnaden en viktig del i lönsamhetskalkylen, liksom möjligheten att behålla kompetent personal. Att hantera 400 000 däck, som Gummigrossen normalt har i lager, kräver sina insatser, både i fråga om lageryta och bemanning.
– I det fallet drar vi fördel av att inte vara lokaliserade i något storstadsområde söderöver, konstaterar Ulrica.
Ambitiösa framtidsmål
Altor låter sig inte nöja med att Nordic Tyre Group ska bli Nordens största däcksgrossist. Tillväxtplanen handlar om att tredubbla omsättningen inom fem år i Norden.
– Gruppen vill växa ännu mer i Sverige och Finland och den vill också etablera sig i Norge, berättar Ulrica Söderström.
Fakta | Gummigrossen
• Grundat 2001 av Mats-Ove Eriksson
• Ägs sedan 2018 av finansbolaget Altor
• Har huvudkontor i Örnsköldsvik
• Omsatte 534 mkr 2018
• Vinstmarginalen samma år var 12,8 procent
• Har idag 30 anställda.