Postnord finns på över hundra svenska orter och har över 9 000 fordon i drift, som ska förses med däck anpassade för säker framkomlighet oavsett väder och säsong. För att kunna tillgodose det stora behovet av däck kommer Bridgestone att använda sig av nätverket Bridgestone partner, där ett flertal verkstadskedjor ingår.
– Bridgestone öppnade upp sitt kontor i Sverige igen för några år sedan och är nu mitt inne i en spännande resa. Vi vill växa och det här avtalet ligger helt i linje med våra planer. Det är vårt klart största avtal hittills och Bridgestone partner-nätverket kommer att spela en viktig roll i arbetet. Vi ser fram emot att sparka igång det här, säger StenIngvar Wennerberg, Fleet & Partner Manager på Bridgestone.
Avtalet trädde i kraft den 1 januari 2023 och fortlöper till 2027, med möjlighet till förlängning. De första fem månaderna ägnas åt förberedelser. Under den tiden fortsätter den tidigare däckleverantören att leverera Postnords däck.
I den offentliga upphandlingen står att läsa att beslutet om att välja Bridgestone fattades till 85 procent på ekonomi och till 15 procent på miljöfaktorer. StenIngvar Wennerberg berättar att just miljöfrågan har blivit alltmer central för bolaget de senaste åren, bland annat med utveckling av miljövänliga och lättrullade däck.
– Vi delar samma miljötänk som Postnord och vill bidra till att de ska möta sina hållbarhetsmål. För att bättre kunna göra det kommer ett antal specialiserade kollegor från Bryssel att kopplas in i arbetet framöver.
Upphandlingen med Postnord omfattar däck, servicerelaterade tjänster och jourservice. De fordon som ska förses med däck är elbilar, personbilar, skåpbilar, lastbilar och släp. På personbil och skåpbil kommer sommar- och dubbdäck att användas primärt, men friktionsdäck och all season-lösningar kan också förekomma.
– Dimensioner och användningsområden för däcken presenterades redan i Postnords förfrågan, så vi vet vilka däck vi ska ta in. Främst kommer vi att sälja Bridgestone Firestone och Bandag, säger StenIngvar Wennerberg.
Från Postnords sida finns stora förhoppningar på samarbetet. En av företagets målsättningar är att de ska vara helt eldrivna år 2027. Idag ligger andelen elektrifierade fordon under 3,5 ton på cirka 35 procent. För att nå hundra procent investerar bolaget endast i eldrivna fordon i 3,5 ton-segmentet för last mile, samt laddinfrastruktur för dessa. Samarbetet med Bridgestone är ytterligare ett sätt att bli mer hållbara. I däckupphandlingen ställs höga krav på rullmotstånd, våtgrepp och buller.
– Det känns bra att inleda det här samarbetet med Bridgestone. De presenterade det för oss totalt bästa erbjudandet. Vi förväntar oss ett tätt samarbete, där vi kan utveckla affären tillsammans både centralt och lokalt, säger Hans Ankergård Karolin, projektchef på PostNord Sverige AB.