Lars Beckman har suttit i riksdagen sedan 2010, lika länge har han även varit engagerad i däckfrågan. I motionen ”Datum för däck” skriver han att vinterdäck bör kunna används efter 15 april och hänvisar bland annat till vårvintern 2017 då många under påsken körde norrut på vintervägar med trafikfarliga sommardäck.
Var kommer ditt engagemang ifrån?
– Trafiksäkerhet ligger mig väldigt varmt om hjärtat och engagemanget kommer ifrån att jag tycker att däcken är en vital del av trafiksäkerheten i Sverige. Jag tycker att det finns en okunnighet när det gäller däck, tyvärr drivet av journalister som bor på Södermalm, längs Hornsgatan, där de upplever att de har problem med PM10 partiklar. Då blir det helt plötsligt en nationell fråga och även bilister i Skåne och Norrbotten tvingas köra med osäkra däck.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har tidigare sagt att ”dagens regelverk är väldigt flexibelt. Men det gäller också att branschen använder den flexibiliteten och förstår vilka möjligheter som reglerna ger.” Du håller inte med ministern?
– Nej, jag håller inte alls med ministern. Jag tycker det är en undanflykt och att Eneroth försöker smita undan sitt ansvar som lagstiftare. Jag tror att bilisterna är så pass kloka att det inte behövs datum i den bemärkelse vi har idag. Ska det finnas datum ska det vara anpassat till hela Sverige. Sätt datumen efter Kiruna, när blir det sommar och vinter i Kiruna? Vi kan inte sätta datumen som de är nu, efter Hornsgatan i Stockholm. Det är helt absurt.
– Jag besökte i veckan ett företag med en fantastisk lastbil med en slags dammsugare på, enkelt förklarat. Dammsugaren suger upp PM10 partiklarna, det innebär att om vi vill lösa problemet med PM10 partiklarna, ska vi naturligtvis inte verka för att få människor att köra mindre dubbdäck. Utan använda den teknik som finns för att ta bort partiklarna. I grund och botten handlar det här om att få människor att inte köra bil och försvåra för bilisterna.
Kan det vara lämpligt med olika regler för norra och södra Sverige, att man ska få använda vinterdäck längre i de norra delarna av landet?
– Jag skulle vilja ha samma regler, men efter Kirunas behov. Ska det finnas datum tycker jag de ska vara satta efter det nordligaste klimatet och inte efter det sydligaste. För idag fungerar det inte alls. Bor du söder om Stockholm och ska bila upp till Kiruna, ska du då behöva byta däck efter halva vägen?
Du skriver också i motionen att dagens regler innebär ett stort tryck på landets däckverkstäder. Jag antar att du fått en del rapporter från branschen. Beskriv hur det kan se ut under dessa veckor.
– Det blir kaos. Det blir kaos för bilisterna och det blir kaos för däckverkstäderna. Arbetsgivarna har ett ansvar att hantera arbetsmiljön och hur ska de kunna göra det när de blir fråntagna verktygen? Det sätter en fruktansvärd press på däckverkstäderna eftersom det blir en period på egentligen två veckor, som de får byta däck. Det här är både en arbetsmiljöfråga och en konsumentfråga, då det heller inte finns tillgängliga tider.
– Gällande däckfrågan tycker jag att det är jätteviktigt att hela tiden komma ihåg trafiksäkerheten. Riksdagen har en nollvision för antalet döda i trafiken. När granskningar gjorts gällande alla dödsolyckor i Sverige, visar det att det är 44 procent större sannolikhet att du dör om du kör med dubbfria däck, jämfört med dubbdäck, och den debatten hörs alldeles för lite tycker jag.