Först och främst – det finns två olika typer av TPMS-system. Direkta system använder trycksensorer i hjulen, medan indirekt TPMS övervakar däcktrycket genom att mäta hjulens rotationshastighet. Det indirekta systemet känner via bilens ABS-system av om något däck rullar med högre hastighet och varnar då för däcktrycksförlust. Både direkt och indirekt TPMS ger indikationer via en lampa på bilens instrumentpanel.
Sedan 2014 är det krav på att alla nya personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kilo som säljs inom EU ska vara utrustade med någon form av TPMS. 2024 utvidgades kravet till att gälla även alla nya tunga lastbilar, bussar och släpvagnar över 3 500 kilo. Trots att alla vägfordon i Sverige är utrustade med däcktrycksövervakning är det dock frivilligt att använda systemet. Det vill Dennis Alexis att det blir ändring på.
– Sverige har nationella undantag för att staten inte vill tvinga ägare till fordon med direkt TPMS att betala extra för TPMS-sensorer. Det kan låta som ett rimligt resonemang, men dagens snittkostnad tjänas igen på kort tid på grund av de många fördelar som systemet erbjuder, säger han.
När de nationella undantagen infördes 2014 beräknades det kosta cirka 10–12 000 kronor att förse fyra personbilshjul med TPMS-sensorer. Idag går det att få ett bra direkt TPMS-system för runt 2 000 kronor hos flera leverantörer.
– Korrekt däcktryck sparar också pengar och miljö genom att förbättra fordonets bränsleeffektivitet och räckvidd, samt genom att öka däckens livslängd, säger Dennis Alexis.
Den främsta anledningen till att införa TPMS-krav även i Sverige är dock enligt Dennis Alexis att systemet hjälper till att förhindra olyckor och minska CO2 utsläppen.
– Körning med för lågt däcktryck ökar risken för skador på däckstommen, det medför stor risk för ett däckshaveri. TPMS ger föraren möjlighet att hinna stanna och kontrollera däcken när något inte står rätt till. Med tanke på den nollvision vi har i trafiken och som många länder i världen följer efter, är det märkligt att staten inte tar till alla knep för att minska olycksstatistiken och väldigt farliga stopp utmed våra vägar, säger Dennis Alexis.
Störst effekt av TPMS ses på lastbilar och bussar, vilka står för cirka 25 procent av CO2-utsläppen från vägtransporter inom EU. Med rätt däcktryck kan dessa fordon minska sin bränsleförbrukning, fler liv som regummerat däck och således sin påverkan på miljön.
– Att investera i TPMS är inte bara en kostnadseffektiv åtgärd, utan också ett steg mot en säkrare och mer miljövänlig transportsektor, avslutar Dennis Alexis.
Skillnader mellan olika TPMS-sensorer
TPMS-sensorer kan skilja sig åt på ett antal olika sätt. De kan vara icke programmerbara, programmerbara eller färdigprogrammerade, samt ha olika många protokoll, vilket gör att de passar olika många bilmodeller. Andra saker som kan skilja är batterilivslängd och hur tuffa väder- och körförhållanden de klarar. Dyrare sensorer tenderar att vara mer exakta och pålitliga. Priset för en sensor varierar mellan cirka 400 och 2 000 kronor.
Denna artikel finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.