ABS Wheels placeras på svarta listan
Nyheter
09 mars 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: ABS Wheels
ABS Wheels blev placerad på en sjunde plats på den inte så smickrande, svarta listan. Andie Lahdo, VD för ABS Wheels, kommenterar nu detta till Däckdebatt.
- Det är självklart inget roligt att hamna på listan men jag vill säga att vi har tagit lärdom av det och förbättrat och anpassat oss till att följa rekommendationer från KO och ARN säger Andie Lahdo, VD, ABS Wheels.
Företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer hamnar på tidningen Råd och Röns svarta lista med syfte att varna för dessa företag. Alla ärenden på listan har bedömts av ARN:s jurister, som har kommit till slutsatsen att företagen inte följt de konsumentlagar som vi har i Sverige.
- Vi har vid tre tillfällen hamnat i tvist med konsument där ärendet gått vidare till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Samtliga fall handlar om en retur av inköpta fälgar eller däck via hemsidan. Slutkonsument har alltså handlat på distans.
Vid distansköp har säljaren en skyldighet att informera köparen om köpevillkor, retur och ångerrätt. När en kund handlar på ABS Wheels hemsida måste kunden kryssa i en ruta att hen läst och godkänner köpvillkoren innan slutförandet av beställningen.
- I våra villkor så har vi inte varit tydliga nog om vad som gäller vid retur vilket har lett till tråkiga tvister där vi nekat kunderna retur trots ARN:s rekommendationer om att ta tillbaka produkterna, säger Andie Lahdo, VD, ABS Wheels.
Sedan sex månader tillbaka har ABS Wheels förtydligat och skrivit om villkoren så att de följer konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
- Vi har tagit lärdom av det inträffade och ändrat i våra villkor så att det följer Konsumentverkets rekommendationer. Vi har nya arbetsrutiner och fortlöpande utbildning för samtliga anställda på ABS där vi ska vara bäst på kundservice oavsett om du handlar av oss lokalt i butik eller på nätet.
- E-handel har varit vårat recept till ökad omsättning och ökad lönsamhet, men det finns några baksidor som ingen eller få pratar om när det kommer till näthandel. Just returer kan vara en sådan baksida som kan ha förödande konsekvenser för ett bolag.