Forskare följer däckslitaget på tio åkeriers timmerbilar. Vid kontrollerna mäts mönsterdjupet på samtliga däck och dessutom filmas varje däck, för att man ifall en explosion sker ska kunna titta tillbaka på däcket i fråga och identifiera eventuella riskfaktorer.
Forskare tittar närmare på däckexplosioner inom skogslogistik
Nyheter
22 oktober 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Mats Hellström
VSV Unite och Skogsforsk har inlett ett forskningsprojekt där de tittar närmare på riskfaktorer för däckexplosioner på lastbilar i skogsindustrin. Projektet kommer att pågå under ett år och hade kommit ungefär halvvägs när Däcksnack pratade med forskarna i juni.
Forskningen bygger på månatliga kontroller av däck på VSV Unites timmerbilar. Totalt deltar drygt tio delägande åkerier. Vid kontrollerna mäts mönsterdjupet på samtliga däck och dessutom filmas varje däck, för att man ifall en explosion sker ska kunna titta tillbaka på däcket i fråga och identifiera eventuella riskfaktorer.
I juni hade däckkontrollerna visat att antalet rena explosioner har ökat och att däckolyckor drabbar både slitna däck, regummerade däck och något oväntat även nya premiumdäck. Forskningsgruppen hade även lagt märke till är att det inte skedde några däckexplosioner under den kallare delen av året.
– Urvalet av däck har fokuserats till 5-6 olika fabrikat som är populära bland våra åkare. Jag tror att vi kommer kunna dra många intressanta slutsatser utifrån det här, säger Christina Lundqvist, marknads- och kommunikationsansvarig på VSV Unite.
I undersökningen tittar man även på hur stor inblandning olika typer av grus har i däckolyckor.
– Underlaget och hur man kör har stor betydelse för ett däcks hållbarhet. Syftet med undersökningen är framför allt att förbättra arbetsmiljön för de som drabbas av däckexplosioner. Kunskapen vi får ut av det här kommer att vara intressant för många parter, säger Christina Lundqvist.