Ultra-Ultra-High-Performance är namnet på den däckkategori som Hankook introducerade under detta år i och med lanseringen av Ventus S1 evo Z, ett däck som designats för särskilt sportiga fordon inom segmentet för högprestanda. För första gången i kvalitetsdäcktillverkarens historia kommer fordon från BMW M GmbH att ha det nya slitbanemönstret. Hankooks Ventus S1 evo Z uppfyller M-modellernas mycket höga krav. Däcken har en anmärkningsvärt hög dynamik, snabbhet och precision. Med en maximal effekt på 510 hk och 650 Nm reaktionskraft på tävlingsmodellerna så accelererar båda från 0 till 100 km/h på bara 3,8 sekunder.
Förutom branschens vanliga lanseringstester har däcken genomgått omfattande tester vid maxhastighet vid den legendariska Nordschleife-kurvan på Nürburgring. Däcken som testades hade dimensionerna 255/40 ZR21 102Y på framaxeln och 265/40 ZR21 105Y på bakaxeln. Detta görs för att försäkra sig om att däckets konstruktion är robust och att de alltid uppfyller M-modellernas höga krav.
Ventus S1 evo Z har utrustats med ett material av aramidkomposit i ett dubbelt bältesområde för att uppfylla de höga däckkraven inom det anspråksfulla fordonssegmentet. Detta förhindrar deformationer från eventuell värmeutveckling vid omfattande användning. Deformationer kan annars leda till en oönskad ökning av rullomkretsen samt mindre precis hantering vid höga hastigheter. Aramidfibrer är extremt värmetåliga och kännetecknas av extremt hög styrka och goda dämpningsegenskaper med låg vikt i förhållande till storleken. Hankooks nya slitbanemönster ger extra stabilitet tack vare det mycket starka stålet i bält- och klinchområdet, och i kombination med den förstärkta sidoväggen ges styrprecision och stabilitet i färdriktningen samt sportig och dynamisk hantering.
Ett annat fokus vid utvecklingsarbetet för Ventus S1 evo Z var kraftigt väggrepp vid olika väderförhållanden. Gummiblandningen som används har tagits fram av Hankooks forsknings- och utvecklingsavdelning för motorsport. För optimal interaktion mellan fyllnadsmedel, silica och naturhartser har den senaste generationens funktionella polymerer använts i blandningen. Detta ger ett konsekvent högt väggrepp vid en lång rad användningsområden. Den gummiblandningsteknologi som används under produktionen har sitt ursprung vid utvecklingen av Hankooks racingdäck, där mindre materialbatcher behandlas varsamt under något längre tid.
Hankook Ventus S1 evo Z har likt andra särskilt sportiga slitbanor en asymmetrisk design av mönsterspåren.
Mönsterblocken har noga placerats ut för optimal styvhet under olika körförhållanden. De tre huvudsakliga dräneringsspåren är placerade i den inre slitbanan för att se till att vatten dräneras ordentligt vid vått väglag. Man har dessutom fokuserat speciellt på däckets yttre slitbaneområde, där en avsevärt större del av slitbanemönstret hanterar de stora påfrestningarna vid svängar och ger exakt sidostyrning, framför allt vid sportig körning på torrt väglag. Hankook arbetar redan med utvecklingen av andra däck till M GmbH-modellerna.
Nya Hankook Ventus S1 evo Z används för närvarande som originalutrustning av ledande premiumtillverkare och däcket är i skrivande stund tillgängligt i 15 dimensioner, från 19 till 21 tum med mönsterbredd mellan 225 och 315 mm samt profilbredd från serie 30 till 45. Under året kommer sortimentet att kompletteras med fler dimensioner med fokus på det exklusiva segmentet.