Pirelli lanserar HL-däck
Nyheter
09 augusti 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Pirelli
Pirelli presenterar sitt allra första high load index-däck: en ny typ av däck som främst är avsedda för el- eller hybridbilar och SUV:ar. Däcket är anpassat för tyngre fordon som är utrustade med batterier och är perfekt för tyngre fordon, till exempel elbilar. Det är utformat för att ge lågt rullmotstånd samt hög körkomfort.
Det nya däcket har HL-märkning (höglastsmärkning) på sidoväggen som en indikation på dess förmåga och kan bära 20 procent mer vikt jämfört med ett standarddäck och 6-9 procent mer vikt än ett extralast XL-däck av samma storlek.
Lucid Air blir den allra första bilen att använda de nya Pirelli HL-däcken. Pirelli P ZERO för denna modell kommer att finnas i följande storlekar: HL 245/ 35R21 99 Y XL på framaxeln och HL 265/ 35R21 103 Y XL på bakaxeln, speciellt utformad för den nya lyxiga elektriska sedan som produceras och säljs senare i år i USA. I enlighet med Pirellis "Perfect Fit"-strategi har P ZERO-däcken för Lucid Air utvecklats tillsammans med biltillverkaren för att fullt ut uppfylla de nödvändiga prestandakraven. För att identifiera den specifika konstruktionen för den amerikanska tillverkaren kommer dessa däck att märkas med ”LM1” på sidoväggarna.
”Sökandet efter banbrytande tekniska lösningar har alltid varit kärnan i Pirellis verksamhet. Den uppmärksamhet vi ägnar alla nya former av hållbar rörlighet leder oss nu till teknik som kan förutse biltillverkarnas framtida krav på deras nya el- och hybridfordon, som alltmer kräver specialiserad prestanda från däck”, säger Pierangelo Misani, Pirellis Senior Vice President för FoU och Cyber.
”Lucid Air representerar ett tekniskt genombrott när det gäller effektivitet och prestanda. De nya Pirelli HL-däcken är en integrerad del för att uppnå sådana riktmärken”, säger Eric Bach, produktdirektör och chefsingenjör på Lucid Motors.
Dessa skräddarsydda P ZERO kommer också att dra nytta av Pirelli Elect- och PNCS-teknik. Pirelli Elect erbjuder lågt rullmotstånd för att öka räckvidden, reducerat rullbuller för att maximera komforten, och en sammansättning som är konstruerad för att greppa och svara på omedelbara vridmoment, samt en struktur som kan bära batteriets vikt. För att ytterligare öka interiörkomforten hjälper PNCS-tekniken, som består av ett speciellt ljudabsorberande material i däcket, att döda luftvibrationer som annars skulle överföras till fordonets insida. Fördelarna med detta system kan kännas både i och utanför bilen.