Tekniken är en viktig del av Michelins relation med företagets partners inom bilindustrin. Den spelar en oumbärlig roll i utvecklingen av originalutrustning och högpresterande däck. Kombinationen av matematisk modellering och simulatorer gör det effektivt att avgöra vilka däckstorlekar och teknologier som är bäst lämpade för en ny bilmodell.
Baserad på It-teknik och avancerade matematiska algoritmer, är simulatorn ett verktyg som konsoliderar Michelins status som en ledare inom teknologi och ett datadrivet företag.
– Genom att simulering ökar taken för innovationer inom motorsporten och trafik, optimerar den också Michelins samarbete med våra partners, säger Marika Hoflund, MD Michelin Nordic. Dessutom bidrar den till att minska vårt klimat- och miljöavtryck för FoU, Forskning och Utveckling.
Förvärvet av Canopy Simulation
Det är mot denna bakgrund som Michelin nyligen förvärvade den globala ledaren för varvtidssimulering, Canopy Simulation. Det brittiska företaget tillhandahåller ett av marknadens mest sofistikerade simuleringsverktyg. Dess molnbaserade system kombinerar kretsar, bil- och däckmodeller med en avancerad banoptimeringsfunktion för att simulera inmatningen av den perfekta "virtuella föraren".
• När den används för motorsportsändamål utför den virtuella föraren de grundläggande uppgifterna, som en simulerad fyratimmars vistelse på Le Mans för att utvärdera däckens konsistens.
• När det gäller vägdäck möjliggörden för biltillverkare att återskapa en mängd olika förarprofiler, plus olika användningsområden för bilar och däck.
– Även om Michelin går i bräschen för simulatorledd utveckling, så uppskattar vi att det är den mänskliga föraren som har sista ordet, säger Marika Hoflund. Den verklige föraren kan godkänna däckets slutliga specifikation och dess matchning för fordonet i fråga.
Michelin pionjär inom simuleringsområdet
Matematisk programvara introducerades inom motorsporten för 30 år sedan. Den utvecklades ytterligare 2005 vid tidpunkten för Michelins engagemang i Formel 1 när koncernen tog steget att göra sina virtuella däck "dynamiska".
Michelins forskare delade upp däck i oberoende matematiska modeller för varje del. Med Michelins vid den tiden nya termodynamiska mjukvara Tame Tire kunde man studera hur däck deformerades och hur egenskaperna och beteendet hos råmaterial och däcktrycket påverkades av temperaturfluktuationer.
Tame Tire har sedan dess fortsatt att utvecklas och förbättras permanent tack vare smart data som samlas in vid tävlingar. Idag sätter Michelins unika matematiska databehandlingsexpertis den ett steg före när det gäller däckmodellering och simulering.