Norrlänningen är nu en av bara tre förare som tagit fler än tre titlar jämsides Richard Göransson (5 st) och Thed Björk (4 st).
– Det känns så otroligt roligt med min fjärde titel på sex år med PWR Racing! Och dessutom säkrade vi alla tre titlarna i år, underbart! Att avrunda förbränningsmotorernas era med det här känns bara så rätt, säger Robert Dahlgren.
Axel Bengtsson skrällde i årets absolut sista tävling med debutseger och säkrade titeln i Junior-SM med elva poängs marginal över Hugo Nerman. Fjolårs-juniormästaren Oliver Söderström segrade i första tävlingen, men tvingades bryta den sista och tappade till tredje plats.
– Vi knöt ihop säcken riktigt ordentligt i sista tävlingen! Det är känns helt galet att ta min första STCC-seger. Ett enormt stort tack till alla i teamet som slitit så hårt för att vi skulle lyckas säkra tre titlar, säger Axel Bengtsson.
CUPRA-förarens seger innebar även att PWR Racing säkrade teamguldet för andra året i rad.
Tobias Brink plockade flest poäng av alla under finalhelgen med seger i andra tävlingen och tog hand om SM-silvermedaljen.
– Det har varit en fantastisk helg som började redan igår med dubbla pole och kvalvarvrekord. De två första tävlingarna var riktigt starka för mig och jag är sjukt nöjd med att ta min andra seger för året. Vi hoppades självklart på att kunnat utmana bättre om STCC-guldet, men meste poängplockare i finalen och en total pallplats får vi vara nöjda med, säger Tobias Brink.
Lestrup Racing Team-föraren Andreas Bäckman var närmaste utmanare till Robert Dahlgren inför finalen, men hade en tung inledning med noll poäng från såväl kvalet som första tävlingen.
Audi-föraren lyckades dock klättra till en andraplats i sista tävlingen som gav nog poäng för att han skulle säkra SM-bronset.
– Min målsättning var att utmana Dahlgren om guldet inför finalen. Men det blev ändå ett bra slut på året med en pallplats. Ett stort tack till teamet för ett riktigt bra år, speciellt avslutningen, och nu blickar vi framåt med spänning, säger Andreas Bäckman.
Det norska stjärnskottet Marius Solberg Hansen tog hand om privatförartiteln efter en imponerande debutsäsong i STCC där han lyckades säkra en pallplats.
– Vi har lärt oss otroligt mycket under vårt debutår med ett hårt mästerskap. Totalt sett är vi nöjda och hoppas att vi ses till nästa år, säger Marius Solberg Hansen.
STCC-finalen 2022 markerar även slutet på nuvarande TCR-reglementet då mästerskapet blir elektriskt till 2023 och gör sitt fjärde byte av reglemente sedan starten 1996.
2023 introduceras det elektriska reglementet EPWR och prototypen PWR002 visades upp för finalpubliken på Mantorp Park som kördes av Formula E-föraren Joel Eriksson.
– Vilken avslutning vi fick på den här eran! Vi har haft en konkurrenskraftig och spännande 2022-säsong där vi har krönt fyra värdiga mästare i form av Robert Dahlgren, PWR Racing, Axel Bengtsson och Marius Solberg Hansen. Nu blickar vi framåt mot den största förändringen för STCC sedan starten 1996 med elektrifieringen till 2023. Med det nya elektriska reglementet så skapar vi en klimatsmart form av racing som är högaktuell för den elektriska revolution som sker inom automotive-branschen och samtidigt sätter underhållningen för både publiken och förarna på banan i främsta rummet. Framtiden ser tveklöst både ljus och spännande ut för STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.