Pandemins stängda landsgränser och hamnar har lett till ett fraktkaos utan dess like, där företag och konsumenter över hela världen drabbas. Värst drabbade är de som handlar varor i containrar från Asien.
– Jag har aldrig varit med om något liknande under mina 20 år i branschen. Priset för en 40-fotscontainer är nästan åtta gånger högre än under samma period förra året. Det som för ett år sedan kostade ungefär 2 000 dollar att frakta kostar nu 15 000 - 16 000 dollar, säger Tomas Jansson, produktchef för personbilsdäck på Vianor.
Vianors huvudleverantör Nokian har fabriker i Finland och Ryssland och drabbas därför inte lika hårt som en del andra företag som har sina huvudleverantörer i Asien. Ändå oroar de sig för hur framtiden på den svenska däckmarknaden kan komma att påverkas. De två största farhågorna är att slutpriserna på däcken ska komma att skena och att hela däcksegment kan komma att slås ut.
– Jag tror att de höjda fraktkostnaderna kommer att ta död helt och hållet på superbudgetsegmentet (D). Som jag ser det kommer det att finnas tre klasser kvar. A-, B- och C-däck. Men prisgapet mellan B- och C-segmentet kommer att bli betydligt mindre än tidigare, speciellt i de mindre dimensionerna, säger Tomas Jansson.
Vianor har varit ute tidigare än vanligt med sin beställning inför sommarsäsongen 2022. Tomas tror att de kommer att ha tillräckligt på lager för att möta efterfrågan, trots aviserade leveransförseningar.
– Inför vintern har nog de flesta fått hem så att de klarar sig, men framöver kan det nog komma att bli brist på däck. De europeiska producenterna har inte kapacitet att täcka upp om det blir stora tapp från Asien. Och även de europeiska tillverkarna kommer att drabbas eftersom de måste importera råvara och kemikalier som oftast kommer från Asien, fortsätter han.
Under pandemin har är det inte bara fraktkostnaderna som har dragit i väg, utan även priserna på vissa råvaror och energi. Michelin skriver i sin senaste kvartalsrapport om ”omfattande störningar i alla led i leverantörskedjan, stigande priser på råvaror, logistik och energi”.
Ännu en sak som har påverkat priserna är bristen på lastbilschaufförer i Europa. För däckproducenterna får det här konsekvenser, oavsett om produktionen finns i Europa eller Asien. Continental har sett tydligt ökade fraktkostnader.
– Eftersom vi har största delen av vår produktion i Europa har vi ändå klarat oss lindrigt undan jämfört med de som tillverkar i Asien. Vi tar våra riktigt stora däck från Malaysia och där drabbas vi även av de kraftigt ökade priserna på sjöfrakt. Fraktpriserna generellt har ökat väsentligt och det började redan innan pandemin, säger Mattias Forslund, försäljningschef på Continental.
OCL Brorssons, som är en av Sveriges ledande distributörer av lättmetallfälgar, har även de känt av de ökade kostnaderna. Mest påtagligt just nu är dålig kapacitet och förseningar av leveranser, menar företagets vd Richard Lundquist. Han berättar att bolaget redan till viss del har fått kompensera de ökade fraktpriserna genom prishöjningar.
– Det påverkar oss i samma utsträckning som alla andra i branschen. Vi köper 90 procent av vårt sortiment från Europa men har några produkter från Asien. Samtliga faktorer, det vill säga frakter, råvaror och energikostnaderna, har ökat kraftigt. Leveranssituationen är tuff och vi måste vara betydligt mer aktiva idag än tidigare för att bevaka våra inköp och leveranser, säger Richard Lundqvist.
Gripen Wheels är Sveriges största grossist på tunga däck och representerar ett stort antal varumärken som Aeolus, BKT, Hilo, Westlake, Pirelli, Goodyear och Michelin, för att nämna några. Pandemin har försvårat leveranser och fartyg har stått stilla under långa perioder. När hamnar och länder stängde ner fastnade stora mängder däck på andra sidan jorden, medan containrar var fast på motsatt sida. Detta resulterade i förseningar av leveranser, främst från Asien.
– Kombinationen mellan förseningar och ökad efterfrågan, bland annat med anledning av ett uppdämt behov, har lett till containerbrist vilket har medfört att fraktpriserna har mer än fördubblats och i många fall flerdubblats. De höga prisnivåerna på frakter påverkar även marginalerna, vilket framtvingar prishöjningar, säger Maria Fritzson, marknadschef på Gripen Wheels AB.
– Att efterfrågan på fartygsplats och containerutrustning är högre än tillgången gör att vi ibland drabbas av förseningar. Det sammantaget med svårigheter i produktionen hos vissa leverantörer under pandemin har lett till att vi i perioder har fått brist på vissa dimensioner, fortsätter hon.
– Gripen Wheels har trots detta klarat att upprätthålla ett komplett produktutbud förhållandevis bra. Detta dels på grund av vår stora lagerhållning och dels på grund av väl avvägd inköpsplanering, samt det faktum att vi har prioriterats hos våra leverantörer. Så trots Covid-19 har Gripen Wheels klarat sig mycket bra och kunnat leverera och dessutom skapa ytterligare tillväxt.