Michelinkoncernens vision All Sustainable bygger på en ständig strävan att finna en jämvikt mellan medarbetare, resursutnyttjande och resultat. Koncernens ambitioner för 2030, baseras på tolv indikatorer som täcker koncernens miljömässiga, sociala, samhälleliga och ekonomiska resultat.
På medarbetarnivå är ambitionen att uppnå en engagemangsgrad på över 85 procent, att öka andelen kvinnor i ledande befattningar till 35 procent, samt att sätta den globala standarden för säkerhet på arbetsplatsen, med en TCIR1 (antalet arbetsrelaterade skador per 200 000 arbetade timmar) lägre än 0,5. Vad gäller resursutnyttjande ska initiativet kraftigt minska koldioxidutsläppen, i scoop 1 och 2 tillverkning och energi (med 50 procent jämfört med 2010) och i det transportrelaterade scoop 3 användningen, med målet att uppnå koldioxidneutralitet år 2050. Därtill ska Michelin kraftigt öka innehållet av hållbara råvaror i alla sina produkter till 40 procent fram till år 2030, med målet 100 procent fram till 2050.
Satsningen väntas resultera i att driva fortsatt tillväxt, med en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt om 5 procent mellan 2023 och 2030, när den nuvarande Covid-19-relaterade krisen är över, härleda 20-30 procent av försäljningen från annat än däckproduktion och garantera skapande av betydande värde, med mer än 10,5 procents avkastning på arbetande kapital mellan 2023 och 2030.
Nya tillväxtområden vid sidan om däck
Michelin kommer fortsätta att expandera, investera och förnya sina däckverksamheter. Mobilitetstrender efter Covid-19 och den accelererande tillväxten av elbilsmarknaden representerar konkreta tillväxtmöjligheter för koncernen, som har utvecklat ett teknologiskt ledarskap inom design och tillverkning av däck konstruerade för elbilar. Inom segmentet vägtransporter kommer Michelin att selektivt fokusera på att skapa värde, medan inom gruv-, entreprenad-, jordbruks-, flyg- och andra specialdäck avser Michelin att förbli riktmärket genom att dra nytta av differentieringen av sina produkter och tjänster.
Michelin planerar en kraftig expansion inom fem områden i och bortom däcksegmentet: tjänster och lösningar, flexibla kompositer, medicintekniska produkter, 3D-utskrift av metall och mobilitet med vätgas. Inom tjänster och lösningar kommer Michelin att bredda och fördjupa sin portfölj med lösningar för fordonsflottor. Koncernen vill även expandera på den snabbt växande flexibla kompositmarknaden (transportband, bälten, belagda tyger, tätningar etcetera) genom att fortsätta sin värdeskapande koncentrations- och förvärvsstrategi och inkubera nya företag. Medicinsk utrustning kommer att utgöra en tillväxtmöjlighet under de kommande åren.
Inom 3D-utskrift av metall har Michelin utvecklat unik expertis som stöder AddUp (joint-venture med Fives), att marknadsföra ett omfattande utbud av skräddarsydda lösningar för tillverkare.
Inom vätgas-mobilitet strävar Michelin att bli världsledande inom bränslecellsystem för vätgas genom Symbio, som är ett joint-venture med företaget Faurecia.
En första milstolpe 2023
Under kapitalmarknadsdagen presenterade Michelin de olika drivkrafterna för industriell konkurrenskraft som genererar cirka MSEK 800 i årliga nettobesparingar efter inflation, perioden 2020 - 2023. Dessutom kommer försäljnings- och administrationskostnader i däckbranschen minska med MSEK 650 netto efter inflation år 2023 och totalt 1,3 miljarder SEK år 2025.
Koncernens finansiella mål för 2023 är cirka 240 miljarder SEK i omsättning, och en avkastning på arbetande kapital (ROCE) om 10,5 procent.
Koncernen har påbörjat kostnadsuppskattning för några av verksamhetens negativa externa effekter, CO2-utsläpp, användning av vatten och lösningsmedel, och åtagit sig minska dem med cirka 10 procent fram till 2023.
Slutligen har koncernen beslutat ändra utdelningspolicy med mål att dela ut 50 procent av resultatet före poster av engångskaraktär 2021.
”Med den nya strategiska planen Michelin In Motion inleder koncernen en ambitiös tillväxtdynamik de närmaste tio åren. Jag är övertygad om att engagemanget och den innovativa kapaciteten i våra team gör det möjligt för oss att leverera en väl balanserad mix av långvarigt affärsresultat, kontinuerlig medarbetarutveckling och ett engagemang för planeten och våra värdsamhällen. Även troget sitt DNA kommer koncernens profil att förändras väsentligt fram till år 2030, med förstärkningen av nya företag som skapar högt mervärde både på och bortom marknaden. Det är denna förmåga att ständigt uppfinna sig själv som har varit fundamentet för Michelins styrka i mer än 130 år och som idag ger oss förtroende inför framtiden," säger Michelins CEO, Florent Menegaux.
”Trots den aktuella krisen och den ekonomiska miljön som fortfarande är osäker, har Michelin demonstrerat motståndskraften i dess grundläggande egenskaper och giltigheten i sin affärsmodell. Den här nya strategiska planen Michelin In Motion kommer att ge koncernen möjlighet att driva ny tillväxt och minska påverkan av dess huvudsakliga negativa externa effekter. Michelin kommer fortsätta att utveckla sina däckverksamheter samtidigt som vi integrerar nya företag, med ett konstant fokus på att upprätthålla en robust balansräkning och fasta marginaler”, säger Yves Chapot, General Manager, CFO.