Hur har ni påverkats hittills, på den svenska marknaden, till följd av Corona?
– Jag kan bara utgå ifrån vårt senaste halvårsresultat på global nivå och konstatera att Michelin har klarat sig bättre än många andra företag i branschen. Då vi är ett börsnoterat bolag kan vi inte gå in på enskilda lokala marknader utan bara titta på de globala siffrorna. Enligt en sammanställning av alla däckföretagens halvårsresultat som precis presenterades klev Michelin upp ett steg i rankingen över världens alla däckföretag och enligt denna är Michelin nu ”Världens största däckföretag”. Detta är vi såklart väldigt stolta men också ödmjuka över i dessa tuffa tider.
– Självklart har Covid-19 krisen påverkat oss som företag på många sätt men med ett diversifierat erbjudande, engagerade anställda och vår robusta ekonomiska ställning så har vi lyckats visa vår styrka i denna kris. En kris med en omfattning och påverkan som vi aldrig tidigare stött på.
Hur gick försäljningen under första halvåret jämfört med samma period förra året?
– Michelin Gruppen rapporterade en minskad försäljning med 20,6 procent under första halvåret 2020 och vi förutspår en minskad efterfrågan på däck även under andra halvåret 2020 på global nivå med, på grund av pandemin. Michelin har under krisen vidtagit ett antal åtgärder för att säkerställa hållbarheten i verksamheten och därmed minska de ekonomiska effekterna.
Kan ni berätta om några av de åtgärder som ni vidtagit på grund av pandemin?
– Vi har tidigare arbetat mycket med att skapa en flexibel arbetsplats, vilket har passat bra in just nu så förändringen har inte varit allt för stor för våra medarbetare. De flesta av våra positioner går att utföra från hemmet även om de flesta har saknat den fysiska kontakten med kollegor och kunder.
– Cheferna har arbetat aktivt med att behålla den personliga kontakten med sina medarbetare och detta har även gällt kontakten mellan våra säljare och våra kunder. Vi stängde vårt kontor i Stockholm tidigt när pandemin slog till och ställde även in merparten av våra aktiviteter och fysiska möten.
– Istället introducerades möten över Teams. Vi införde virtuella fikastunder och lunchmöten och även ”walk and talk” möten. Vi hade matlagningskurser i Michelin-anda för medarbetarna i Norra Europa regionen som vi tillhör. Detta kunde vi senare även bjuda in våra kunder till då det blev mycket positivt mottaget.
– Utöver detta har vi erbjudit Yoga och andra träningsformer över Teams, allt för att försöka göra livet så socialt som möjligt under dessa tider men också när gymmen och andra idrottsverksamheter varit stängda och det har varit svårare att leva ett normalt liv i samhället. Jag har även haft löpande videomöten med hela personalen för att informera om alla uppdateringar för Covid-19 situationen och affärsläget som har varit mycket uppskattade.
Hur ser ni på försäljningen och marknaden under hösten och vintern?
– På global nivå föutspår Michelin att däckmarknaden för personbil och lätta lastbilar kommer sjunka med 15 till 20 procent under året och för lastbilar och specialmarknaderna med 13 till 17 procent enligt vår senaste halvårsrapport.
Har ni sagt upp, varslat eller korttidspermitterat någon personal?
– Vi har hela tiden övervakat den finansiella situationen för företaget och vidtagit åtgärder för att anpassa kostnader med intäkter och i slutet av april gick vi in och balanserade situationen med korttidsarbete för de positioner där detta var möjligt. Vi har också breddat vissa roller som påverkats mer av krisen till att innefatta andra arbetsuppgifter än de vanliga.
– En medarbetare kan ha deltagit mer aktivt i projekt inom exempelvis marknad, kommunikation eller personal för att underlätta där arbetsbelastningen fortfarande varit hög och samtidigt då kunnat bredda sin kompetens.