Tyngre fordon och kraftigare motorer gör att elbilar generellt sliter mer på däcken än fossildrivna fordon. Även slitaget av vägbanan ökar. Detta medför större utsläpp av mikroplaster och andra luftburna partiklar, vilket är ett miljöproblem med till stor del okänd effekt på människors hälsa.
I takt med att fordonsflottan ställs om från fossil- till eldrift, och problemen med koldioxid och andra avgaser minskar, ökar uppmärksamheten kring dessa partikelutsläpp. Nya lagkrav med bland annat gränsvärden för olika däck väntas i framtiden.
I det nya projektet, som finansieras av Swedish Electromobility Centre, ska VTI och Volvo Cars utveckla metoder för att mäta hur däckslitaget påverkas av en rad fordonsspecifika egenskaper. Sådana egenskaper kan vara bilens vikt, motor (batteridrift eller hybrid), två- respektive fyrhjulsdrift och olika körlägen som eco och sport.
Dessa metoder ska sedan kunna användas för att ställa in och konstruera fordon för att däckslitaget, och utsläppen, ska bli så litet som möjligt.
– Tyngden och motorstyrkan är problem, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elfordon snabbt och med hög noggrannhet. Det gör att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget, säger Mats Gustafsson, senior forskare på VTI, som kommer att leda det nya projektet.
– Vem vet, i framtiden får kanske elbilarna en ”minska däckslitaget”-knapp. Det skulle kunna vara ett körläge som sammanfaller med ”eco”, men det återstår att se, säger han.
Modellen för slitageberäkningar kommer att tas fram efter praktiska försök i VTI:s däckprovningsanläggning i Linköping och i chassidynamometrar på Volvo Cars i Göteborg. För att validera modellen, och granska effekten av fordonsvikt och två- respektive fyrhjulsdrift, kommer tester även att genomföras på Volvos testbana i Hällered.
Projektet Tyre wear and tyre particle emissions from electric vehicles är två-årigt.