Här utför en tekniker på regummeringsfabriken i Stoke en kontroll av ett däck som ska regummeras.
Michelin firar 100 år av regummering
Nyheter
20 november 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Michelin
Michelin har gett nytt liv till cirka 30 miljoner buss- och lastbilsdäck vid särskilda anläggningar i norra Europa, sedan 1923. Det innebär 30 miljoner färre däck som annars hade blivit återvunna, motsvarande en och en halv miljon ton sparat råmaterial och 3,5 miljoner ton minskade koldioxidutsläpp.
Michelins 100-åriga regummeringstradition har stora klimatmässiga fördelar.
– Regummering är mer relevant än någonsin, och sparar både miljö och pengar, säger Dennis Lundberg, försäljningsansvarig B2B Michelin Nordic AB. Den är mer hållbar och miljövänlig än nyproduktion av däck och ingår i Michelins erbjudande till åkerier och bussflottor. Våra kunder förväntar sig lösningar som ger kostnadsbesparingar och hjälper dem att göra sina transporter mer hållbara. Regummering och mönsterskärning bidrar till detta och mycket mer.
Så tidigt som 1923 började Michelin att erbjuda utbyte av slitbanan på däck samt regummering av lastbilsdäck, och skapade därmed grunden för bolagets fokus på hållbarhet. På 1930-talet ersatte Michelin väven med metall i däck för tyngre fordon, vilket möjliggjorde upp till tre regummeringar för ett däck. Tack vare hög kvalitet är Michelin-däck lättare att reparera och regummera.
På 1960-talet utvecklade företaget Michelin Remix-processen. Den operationella kostnaden för ett däck som regummerats uppskattas till cirka 30 procent lägre än ett nytt däck. Ett nytt däck kan när det har slitits ned mönsterskäras en gång och återanvändas under lång tid innan det sedan regummeras för första gången.
Michelin Remix-däck har samma prestanda vad gäller säkerhet och grepp som nya däck. I genomsnitt krävs bara 20 kilo råmaterial för att bygga ett Michelin Remix-däck, jämfört med ett nytt däck som kräver 70 kilo råmaterial. Beräknat på 100 regummerade däck betyder det en besparing på 5 ton råmaterial och över 6 tons minskade utsläpp av koldioxid.
Michelin-däck för lastbilar och bussar är byggda med förutsättningen att de ska ha flera liv och ska regummeras minst en gång. Inte desto mindre är varje däck föremål för en noggrann inspektion och godkännande av specialister före en regummering startar.
Upp till 90 procent av Michelin buss- och lastbilsdäck som lämnas in för regummering klarar av inspektionen för att bli godkända för regummering. Om däcket har mönsterskurits eller inte spelar ingen roll vid godkännandet till Michelin Remix.