Nokian Tyres - minskad försäljning under Corona
Nyheter
18 augusti 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Nokia Tyres
Sex månader med pandemin har påverkat alla branscher på olika vis, och däckbranschen är inget undantag. Däckdebatt har varit i kontakt med några av branschens företag för att höra hur de har berörts, bland dem Nokian Tyres och Helene Kohlström, Marketing Manager.
Hur har ni påverkats hittills, på den svenska marknaden, till följd av Corona?
– Vi har haft en minskad försäljning under våren men med en viss återhämtning under sommaren.
Hur gick försäljningen under första halvåret jämfört med samma period förra året?
– Nedgång av vinterdäck som är starkt kopplat till nybilsförsäljningen. Sommardäck har dock haft en positiv utveckling.
Kan ni berätta om några av de åtgärder som ni vidtagit på grund av pandemin?
– All personal som har haft möjlighet har arbetat hemifrån och inga kundbesök har genomförts. Arbetet har till stor del gjorts digitalt med gott resultat.
Hur ser ni på försäljningen och marknaden under hösten och vintern?
– Det är osäkert hur marknaden kommer utvecklas men sannolikt blir det en återhämtning som antagligen kommer pågå under hela 2021.
Har ni sagt upp, varslat eller korttidspermitterat någon personal?
– Vi har korttidspermitterat viss del av personalen under maj och juni månad.