Årebärgarn Plåt och Lack har ett brett utbud av däckservice, bilbärgning, hyrbilar, bilglas samt plåt och lack. Verkstaden är idag en del av kedjan Däckpartner men det har varit något av en krokig väg framåt och genom åren har däckverkstaden bytt ägare ett flertal gånger.
– Däckservicen grundades 1974 och sedan dess har Vianor ägt verkstaden i två omgångar. Först mellan 1999–2008, innan den gamla ägaren köpte tillbaka verkstaden. Han sålde den sedan igen till en annan kedja, som Vianor senare köpte upp. Då blev vi Vianorägda ytterligare en gång, berättar Tommy och fortsätter:
– Efter det bestämdes det att verkstaden skulle läggas ner för att istället slås ihop med en annan. Vi var dock många som ville att den skulle finnas kvar så en ny ägare startade upp den igen. Man kan säga att samma dag som vi stängde, öppnade vi igen.
Och för bara sex år sedan köpte Årebärgarn upp däckverkstaden, som ett komplement till deras reda breda erbjudande.
– Vi var fristående det första halvåret men av en slump gick vi in i Däckpartner. Vi var fundersamma över vilket håll vi skulle gå men jag ångrar inte en sekund att det blev Däckpartner, det var ett riktigt lyckodrag för oss. Det finns bara fördelar med att vara ansluten till en kedja, dessutom en så pass bra kedja, säger Tommy.
Det bor omkring 3 000 människor i Åre, men byn har över 30 000 bäddar och några veckor varje år förvandlas orten till en stad. För däckverkstäderna är det inte bara skiftessäsongen att ta hänsyn till, utan också turistsäsongen, som ofta präglas av dåliga däck och punkteringar.
– Alltför många kommer upp hit med dåliga däck och tyvärr skulle jag säga att det har blivit värre med åren. Det är inte ovanligt att däcken är tio år gamla och knappt har något mönsterdjup kvar. Jag förstår inte hur man kan sätta sig i en bil med så pass dåliga däck, säger Tommy.
En anledning till att många människor kör omkring på dåliga däck, tror Tommy kan ha att göra med pop-up verkstäderna, som etablerar sig runt om i landet när det börjar bli tid för att skifta däck.
– Skiftar du däcken själv besitter du en viss kunskap och kan avgöra om däcken börjar bli dåliga. Besöker du en auktoriserad gummiverkstad kommer de alltid att rekommendera nya däck när det behövs, och då tror jag att det är få människor som säger nej. Så då återstår bara pop-up verkstäderna. Sedan blir det självklart såhär på grund av datumen som är satta för skiftesperioden, den tiden måste förlängas, säger han.
Har du någon sista uppmaning till fjällturisterna?
– Det är viktigt att ta en titt på däcken och kontrollera lufttrycket innan man ger sig iväg, klarar däcken att gå upp till fjällvärlden med snö, is och branta backar? Besitter man inte kunskapen för att själv avgöra däckens skick, ska man alltid be en auktoriserad gummiverkstad att titta på dem. Man utsätter inte bara sig själv för en risk när man kör med dåliga däck, utan också sina medtrafikanter.
– Vi ser också en hel del hyrbilar som är utrustade med dåliga däck, så ta alltid för vana att kontrollera däcken även om det är en hyrbil, och berätta att du ska köra upp till fjällen. Däcken är en så pass viktig trafikfråga, avslutar Tommy.