Toyo Tire omstrukturerar sina försäljningsfunktioner i Europa
Nyheter
29 november 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Mihis Alex
Takashi Shimizu, vd på Toyo Tire Corporation, meddelade under gårdagen att koncernen kommer att omorganisera sina försäljningsfunktioner i Europa. Omorganiseringen är en del i en global tillväxtstrategi och syftar till att stärka närvaron och kundnöjdheten på den europeiska marknaden.
Toyo Tire Corporation är en däcktillverkare med huvudkontor i Japan. Totalt äger och driver de åtta fabriker i Asien, Nordamerika och Europa. De däck och fordonskomponenter somm tillverkas distribueras genom fjorton försäljningsbolag över hela världen.
Den nya omorganiseringen innebär att Toyo Tire Sales and Marketing Europe d.o.o. Indija (TSE), med huvudkontor i Serbien, kommer att påbörja sin försäljningsverksamhet på den europeiska marknaden i januari 2025. Den innebär också att ledningsfunktionerna vid det nuvarande europeiska huvudkontoret Toyo Tire Holdings of Europe GmbH (TTHE) i Tyskland kommer att överföras succesivt till TSE fram till slutet av 2025.
För att underlätta övergången kommer Toyo Tire att avveckla sina nuvarande försäljningsdotterbolag i Europa. Detta inkluderar Toyo Tire Deutschland GmbH, Toyo Tire Benelux B.V., Toyo Tire Italia S.p.A. och Toyo Tyre (UK) Ltd. Dessa verksamheter kommer att upphöra från och med januari 2025.
Toyo Tire har sedan tidigare tagit betydande steg i sin tillväxtstrategi, bland annat genom att etablera en ny fabrik i Serbien i juli 2022 och ett FoU-center i Tyskland i november 2019. Dessa initiativ har syftat till att förbättra leveranssystemet för den europeiska marknaden och komplettera produktionen av produkter för Nordamerika.
I och med omstruktureringen kommer Toyo Tire att konsolidera sina försäljningsfunktioner till en enda enhet i Serbien, nära deras produktionsbas. Vissa funktioner vid det nuvarande FoU-centret i Tyskland kommer också att överföras till ett nytt FoU-center som planeras att byggas i anslutning till den serbiska fabriken.
Med sin nya struktur strävar Toyo Tire efter att skapa en mer integrerad affärsmodell för produktion, försäljning och teknik i hela Europa. Målet är att stärka affärsledningsgrunden i regionen, utveckla verksamheten flexibelt och snabbt, samt att öka kundnöjdheten. Satsningen förväntas också öka närvaron av Toyo Tires-varumärket.