Vi viker av från Torshällavägen precis som vi kommit till stadsdelen Slagsta i Eskilstuna, kör igenom ett villaområde och fortsätter över några fält. Framför oss, i backen, ligger gården Hälltorp. På en stor logvägg står det ”Petterssons Däcksservice”.
Här välkomnar Anna Hedén, som nu är chef på däckverkstaden här ute, efter att ha tagit över företaget efter sin far, Ove Pettersson.
– Jag jobbade på ICA och genomgick deras ledarskapsutbildning. Tanken var att jag skulle ta över en ICA-butik, en lockande idé för en ung tjej med intresse för handel och företagande. Men det fanns en hake: Pappa hade startat en skrotfirma i början av 60-talet men eftersom det var däcken som han kunde ta bäst betalt för så öppnade han en däckverkstad. Petterssons Däckservice etablerades 1966 och jag ville prova på att jobba där först, innan jag gick vidare med ICA, berättar Anna Hedén.
Trivdes bland däcken
Anna stortrivdes direkt i däckbranschen. 2011 tog hon över ledarskapet i företaget som ombildades till aktiebolag med namnet ”Anna Däck AB”. Men utåt behöll företaget sitt gamla och väl inarbetade namn. Petterssons Däckservice hade nämligen etablerat sig som en stark leverantör av lantbruksdäck. Ove Pettersson, som var lantbrukarson, hade god koll på vad lantbrukare behöver i däckväg.
– Den lantliga anknytningen är tydlig för alla våra kunder. Vi driver vår verksamhet på den gamla familjegården och kan locka med fina promenadvägar för den som vill rasta hunden medan vi byter däck på bilen. Anna berättar att ”Petterssonrundan” blivit något av ett begrepp för hundägande bilägare i Eskilstuna.
Skulle full med traktordäck
Gården ligger bara någon kilometer från närmaste bebyggelse så det lantliga läget till trots så är det lätt att hitta till verkstaden som är inrymd i en ombyggd ladugård. Intilliggande ekonomibyggnader utnyttjas delvis som lager för firmans däckhotell och den gamla skullen ovanför verkstadslokalerna är fullproppad med lantbruksdäck.
– Våra lantbrukarkunder vet att vi har det mesta i däck och slangar på lager så det är många som vänder sig hit, faktiskt från hela landet, när de har råkat ut för skador på sina maskiner och snabbt behöver nytt. Och det trots att fraktkostnaden för ett baktraktordäck kan gå upp till 1 500 kronor – fast då kostar ju själva däcket mellan 8 0000 och 50 000 kronor – ibland till och med mer, förklarar Anna.
Däckförvaring ger trygghet
Affärerna görs upp via telefon eller via företagets hemsida. Lokala bönder kommer förstås till Annas Däck för att få hjälp på platsen. Kunderna är trogna och kommer tillbaka år efter år – det gäller också privatpersoner och företag som får hjälp hos Annas Däck.
– Numera är däckförvaringen en viktig del av vårt erbjudande. Den skapar en stark lojalitet bland de 1 200 kunder som vi idag förvarar däck åt och ger oss en tryggare tillvaro i företaget. Just nu gör vi i ordning ett förråd på gården för att kunna ta in ännu fler däck och för att klara behoven har vi också några containrar ståendes utanför verkstaden. Anna Hedén förklarar att lösningen inte är logistiskt optimal men att med däckkärrans hjälp så fixar det sig ändå.
AC-service och hjulinställningar
Nästa steg i utvecklingen av företaget blir att bygga ut själva verkstadsbyggnaden. I den finns idag plats att ta in tre bilar samtidigt, liksom en hall som mest används för kompletteringsjobb. Annas Däck drygar ut mellan säsongerna genom att erbjuda AC-service och hjulinställningar. Företaget har tre heltidsanställda och en deltidare.
– Under däckbytessäsongerna jobbar jag själv i verkstaden och då får min mor rycka in och sköta kassan. Behövs det tar vi in extrafolk, som min man, till exempel. Han är snickare och gör det mesta av de byggjobb här som är förknippade med att bygga ut lager och så, men kan också rycka in i däckverkstaden om det kör ihop sig, säger Anna.
Äpplen till köttdjuren
På motsvarande vis får de två verkstadskillarna hjälpa till med byggjobben mellan säsongerna. Eller göra insats för att köra äpplen till köttdjuren på Annas och makens gård i Barva utanför Eskilstuna.
– Våra killar har jobbat här länge, en av den ända sedan pappas tid. Kanske är det för att jobbet är så omväxlande som de trivs här, menar Anna Hedén.
Själv ångrar Anna inte att hon missade chansen att bli rik på ICA-handeln. Hon tycker att det händer mycket spännande i däckbranschen, att det hela tiden finns nya saker att lära.
– Sedan TPMS-ventilerna kom har däck blivit ganska high-tech. Jag har lärt mig hur de flesta system ska hanteras så än har vi inte gått bet på något sådant jobb.
– Men med familj, tre barn och lantbruk därtill, uppskattar jag framför allt att slippa jobba under helgerna, som jag fått göra om jag satsat på ICA istället, konstaterar Anna Hedén.