"Le Mans Virtual Series är ett fascinerande komplement till det verkliga loppet som har samma anda av endurance-racing som vi ser i WEC och ELMS", säger Goodyears Motorsport Director Ben Crawley.
Säsongsavslutning för Le Mans Virtual Series
Nyheter
12 januari 2022
Text: Jonna Jansson Foto: Le Mans Virtual Series
I helgen körs säsongens sista race i den världsberömda E-sporten Le Mans Virtual Series, ett endurancerace där förare från hela världen tävlar om en del i prispotten på 250 000 amerikanska dollar. Goodyear är officiell partner till mästerskapet.
Som officiell partner till Le Mans Virtual Series utökar Goodyear sin relation med arrangörerna av det mest berömda enduranceloppet i världen till den digitala sfären. Med 14 segrar i bagaget är Goodyears historia i Le Mans 24-timmars lång och ärorik. På senare tid har däckvarumärkets utnämning som det exklusiva däcket för LMP2 i Le Mans, och även i FIA World Endurance Championship (WEC) och European Le Mans Series (ELMS), gjort det till en nyckelpartner vid det prestigefyllda evenemanget. Att utöka relationen till den virtuella världen är nästa steg på en Le Mans-resa, som började 1965 när Masten Gregory och Jochen Rindt vann för Ferrari.
Det arvet har fortsatt under de senaste åren, sedan Goodyears återkomst till Le Mans under 2020. För 2021 års lopp levererade Goodyear däck till alla LMP2-team, precis som de gör i varje omgång av WEC- och ELMS-mästerskapen som officiell partner till Le Mans arrangör Automobile Club de l’Ouest (ACO). Steget in i den datorgenererade världen med det virtuella Le Mans 24-timmars och Le Mans Virtual Series är det senaste kapitlet i Goodyears historia på Circuit de la Sarthe i nordvästra Frankrike.
– Goodyear har en lång historia som partner till Le Mans 24-timmars och vi var glada att komma tillbaka till loppet under 2020. Sedan dess har vi blivit ännu mer engagerade och ger stöd åt 26 bilar i 2021 års lopp. Le Mans Virtual Series är ett fascinerande komplement till det verkliga loppet som har samma anda av endurance-racing som vi ser i WEC och ELMS, så det är spännande att vara en del av det. E-sport blir allt större, branschen har ett ordentligt uppsving, och teknologin är otrolig. Vare sig de äger rum på den riktiga racingbanan eller den virtuella, ger globala motorsportevenemang som Le Mans 24-timmars Goodyear en plattform som når miljoner fans världen över, säger Ben Crawley, Goodyears Motorsport Director och fortsätter:
– Le Mans Virtual Series ger inte bara fans deras dos endurance-racing utanför säsongen – långt ifrån. När e-sporten fortsätter växa är den en viktig del av endurance- racing, och vi vill vara delaktiga. För Goodyear ger de tekniska framstegen oss möjligheter att göra jämförelser mellan virtuell och verklig racing, dra lärdom från den virtuella världen och stödja vårt bredare engagemang i motorsporten.
Le Mans Virtual Series har en enorm räckvidd. 2020 års prisbelönta lopp för virtuella Le Mans 24-timmars lockade en ackumulerad publik på över 14,2 miljoner genom sändningar i 57 olika länder på högprofilerade kanaler som Eurosport, ESPN och Sky Sports. Det är inte överraskande att Le Mans Virtual Series har en sådan räckvidd - hela e-sportbranschen blomstrar. Det estimeras att 474 miljoner människor har sett ett e-sportevenemang under 2021. Med en publik av den storleken kunde intäkterna världen över nå 947 miljoner USD förra året.