Årets upplaga av Elmia Lastbil är den 21:a i ordningen och bjuder på ett fullspäckat schema från onsdag till lördag.
Vid invigningen på onsdagen höll infrastrukturminister Andreas Carlson ett tal som betonade betydelsen av konkurrenskraft inom transportsektorn såväl som ett skifte till mer hållbara transporter.
Under torsdagen var Däcksnack på plats kände in pulsen. Trots regnstänk och mörka moln var det mycket folk i rörelse och god stämning. Bland besökarna fanns en hel del studenter med drömmar om att arbeta inom åkerinäringen. En person som särskilt hade sett fram emot skolelevernas besök var Niklas Engholm, försäljningsdirektör fordonsmarknad på Scania Sverige.
– Vi har gjort specialanpassningar idag för att ta emot skoleleverna. De är en viktig grupp för oss att möta, sa han.
Liksom tidigare år storsatsade Scania med monter både inomhus och utomhus. En riktig publikmagnet som fick särskilt utrymme i en av montrarna var den 85-årige kungen av lastbilscustom, Sven-Erik ”Svempa” Bergendahl. Hans senaste custombygge, Fire 770S V8, fanns att beskåda på plats. I utomhusmontern hade de också utrymme för ett tiotal andra fordon.
Bland utställarna fanns också ett stort antal företag från däckbranschen representerade. Däcksnack hann prata med några av dem.
Goodyear
En av de självklara sevärdheterna i Goodyears showroom var Goodyear Drive-Over-Reader, en automatiserad däckanalys som ger ett exakt svar på några sekunder. Lösningen är en markmonterad platta som man kör över med fordonet för att med hjälp av kameror, lasrar och sensorer mäta mönsterdjup, luft- och axeltryck. Instrumentet kan också upptäcka eventuella ojämnheter i slitaget på däcket.
– Rätt inställda däck förlänger däckens livslängd och har därmed stor betydelse för åkeriernas ekonomi, men är också av stor vikt för att minska koldioxidutsläppen, förklarade Tomas Andersson, Sales Manager Fleet Nordic.
Bridgestone
Vid Bridgestones monter fanns ett stort antal däck att känna och klämma på. Bland de hetaste nyheterna fanns två nya Firestonedäck, ett vinterstyrdäck och ett vinterdrivdäck som båda var vidareutvecklade från de tidigare Bridgestone 788 och Bridgestone W990.
– Vi har även nya trailerdäck från Firestone. Det här är produkter som är anpassade efter marknaden och vi tror stenhårt på dem. Vi har fått väldigt fin respons både innan och under mässan. Senare under hösten, när däcken sätts på, får vi svart på vitt hur utfallet blir och om de levererar det vi önskar, hoppas och tror. Det känns jättespännande, sa Marcus Woxneborn, Sales Manager.
Nokian Tyres
Hos Nokian Tyres berättade Jimmy Gustafsson, försäljningschef för tunga däck, att de visade hela sitt breda sortiment i sin monter.
– Vi har inga speciella nyheter just nu men vi märker att många är nyfikna på våra vinterprodukter. De undrar vilka olika lösningar som är möjliga för just deras bilar beroende på vad de har för körningar. Vi får också mycket positiv feedback på våra bussdäck som lanserades för två år sedan.
Vilken är den största snackisen på mässan?
– Elbilar på lastbilssidan och vilka däck som funkar till. Vi erbjuder idag inga särskilda däck till ellastbilar men det är absolut en sak som finns i vår planering på sikt. De däck vi har idag går dock utmärkt att använda på ellastbilar.
Vianor
Vianor representerades av bland andra Markus Eriksson, Segment Manager Commersial & Private Fleet. Han berättade att regummerade däck står i fokus hos dem på mässan och att en stor del av deras försäljning idag består av just regummerade däck. Regummering, förklarade han, är ett bra alternativ inte bara ur ekonomisk synvinkel utan även ur miljösynpunkt. Kvalitetsmässigt håller de näst intill lika bra som helt nya däck.
– Till exempel går det åt 100 liter olja till ett nytt däck och 30 liter till ett regummerat däck. Prismässigt är ett regummerat däck minst 50 procent billigare, sa Markus Eriksson.
Colmec
Colmec hade även de mycket på gång inom tung trafik i sin monter. För ett år sedan blev företaget uppköpta av Norvestor och sedan dess har det hänt mycket. Numera har de både tillverkning och ett flertal däckverkstäder. Deras ambition framåt är att vara ledande i branschen i den gröna omställningen, dels genom regummering, men de har också tagit ett helhetsgrepp genom däckåtervinning och renovering av fälgar. På mässan var deras gröna roterande lastbilsdäck en stark symbol för just detta.
– Miljön får mer och mer fokus i vår bransch och hållbarhet och den cirkulära biten är vårt mission, vilket är väldigt positivt, säger Martin Andersson, produkt- och marknadsansvarig (på bilden tillsammans med Martin Nilsson).