Innan Stein Gunnufsen började på Vianor hade han olika roller i Nokiankoncernen. 2012 blev han vd för Vianor i Norge och 2018 fick han ta över ansvaret även för Sverige. Att branschen, likt många andra, står inför utmaningar råder det ingen tvekan om. De främsta utmaningarna är enligt Stein Gunnufsen att höja statusen och ta mer betalt för servicen.
– Över tid har det byggts upp ett orättvist dåligt rykte av däckbranschen. Vilket beror på en kombination av oseriösa aktörer. Det har varit lätt att starta en verkstad i garaget och sälja däck på pris, utan att ta betalt för själva servicen. Så länge servicen inte får en definierad plats i branschen blir kunder prisfokuserade.
Hur höjer vi då statusen på däckbranschen?
– Det är ett långsiktigt arbete. Jag har länge engagerat mig i branschforum, framförallt i Norge men även i Sverige, där vi vill öka statusen i däckbranschen. Vi lägger stort fokus på att bli experter inom alla typer av däck. Ett långsiktigt arbete är att jobba med utbildningar för alla anställda, men också för branschen generellt. Kompetensen ska vara tydlig för kunderna när de väljer en professionell däckverkstad.
De allra flesta verkstäder tjänar pengar på däckhotell, medan marginalerna på däckskiften ofta är obefintliga. Hur ska däckverkstäderna kunna öka sina marginaler?
– Vi är helt eniga gällande att det är däckhotell som däckverkstäder tjänar pengar på. Men ser man enbart till skiften och däckhotell, utan att räkna in försäljningen av nya däck, är det också en dålig affärsplan. Branschen måste bli bättre på att ta betalat för arbetet vi gör och vi måste få kunderna att betala för servicen och kundupplevelsen, det är vårt fokus, säger Stein och fortsätter:
– När det gäller marginalerna på försäljning av däck är det inte så mycket vi kan göra. Vi kan testa att ta så gott betalt som marknaden tillåter men skillnaden kan inte vara för stor. Vi ser dock att när kunderna får en bra upplevelse är de också beredda att betala för det.
Hur har försäljningen påverkats av Corona?
– Överraskande lite. Vi har många stabila och lojala kunder, något vi är tacksamma för. Vi tror dock att effekterna av marknaden som var i mars, april och maj, kommer komma först under nästa år. Vi är osäkra på exakt hur stor påverkan dessa effekter kommer ha på oss men vi tror att vi har så pass många nya kunder att det kompenserar för nedgången i den traditionella kundmassan. Vi är försiktigt optimistiska helt enkelt.
Hur ser er marknadsandel ut just nu i Sverige? Har ni planer på uppköp av nya verkstäder?
– Självklart vill vi växa mer i Sverige. Både genom organisk tillväxt men också genom nya verkstäder, om det blir traditionella uppköp eller nyetableringar får vi se.
Vilka är de viktigaste framtidsfrågorna för däckverkstäderna, som du ser det?
– Som jag nämnde tidigare måste vi utöka servicen och den måste bli en del av vad kunderna betalar för. Vi måste vara värdekraftiga för att kunna leva i denna bransch och därför måste vi hitta nya lösningar, säger Stein och fortsätter:
– Vi har börjat kombinera däckverkstäder med bilverkstäder, något vi tror är en bra kombination. Vi har kunder som besöker oss två gånger om året för att skifta däck, då kan vi även titta på bilen i övrigt. Jag tror att en sådan form av konsolidering kan bli viktig. Sedan måste vi självklart klara av att bygga kompetenser i framtiden, och göra däckfrågor mer positiva och synliga hos kunden.
Hur kommer 2021 se ut för Vianor?
– Många branscher har svårt att utvecklas i osäkra tider, fokus läggs istället på att spara pengar. Det är något jag hoppas att vi snart är förbi, avslutar Stein Gunnufsen.
Ålder: 46.
Bor: Oslo, Norge.
Familj: Gift och har tre barn.
Intressen: Träning.
Karriär: Spenderat nästintill hela sitt yrkesverksamma liv i däckbranschen, förutom fyra år då han arbetade i stålbranschen.
Därför trivs jag på jobbet: ”Däckbranschen är väldigt intressant. Det är en bransch som har utvecklats väldigt lite genom åren, därmed finns det mycket potential och många möjligheter”
Vad gör du om fem år: ”Jag leder fortfarande Vianor Scandinavia. Vi har vuxit på den svenska marknaden och fortsätter att ta marknadsdelar i Norge.”