Få bilägare mäter lufttrycket vid hjulskifte
Nyheter
12 april 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Nokia Tyres
Luft i däcken kostar ingenting men ändå är många bilägare väldigt dåliga på att mäta lufttrycket. En ny enkät från Nokian Tyres visar att endast drygt 30 procent av bilägare kontrollerar lufttrycket minst en gång i månaden och bara 21 procent i samband med hjulskifte.
För lågt lufttryck försämrar körsäkerheten och ökar både bränsleförbrukningen samt däckslitaget. Rekommendationen är att kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden. Endast 33 procent av de som svarade på Nokian Tyres enkät angav att de kontrollerar lufttrycket så ofta. I genomsnitt sju av tio tillfrågade bilförare hade inte mätt lufttrycket den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast.
Bilägare är även dåliga på att mäta lufttrycket i samband med hjulskifte. Förra årets Däckrazzia visar att risken för att få punktering är dubbelt så stor på bilar där bilägaren själv har bytt hjul istället för att låta en däckverkstad göra jobbet. Däckrazzian visade att hos de som angav att de skiftar hjulen själva hade var tionde bil mycket för lågt lufttryck på minst ett däck, medan andelen hos dem som låter en verkstad sköta hjulskiftet var en på tjugo.
– Vår nya enkät visar samma sak, endast 21 procent av de som svarade på enkäten anger att de mäter lufttrycket efter hjulskifte. På en däckverkstad kontrolleras det alltid vid ett hjulskifte. När dina sommardäck har legat i förvaring i cirka ett halvt år är det mycket möjligt att lufttrycket har minskat. Därför ska det alltid kontrolleras efter hjulskifte, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Först är främst är rätt lufttryck en trafiksäkerhetsfråga. Om lufttrycket är för lågt styr bilen trögare och väghållningen försämras vid extrema situationer. Även bromssträckan och risken för vattenplaning ökar.
Lågt lufttryck blir även dyrt. Däcken rullar mer trögt vilket ökar bilens bränsleförbrukning. Även däckslitaget ökar vilket gör att nya däck måste köpas tidigare än vid normalt slitage. Även risken för däckskador är större.