24 Hours of Le Mans har format många gyllene ögonblick för Goodyears varumärken med rekordet på totalt 49 kombinerade segrar för Goodyear, Dunlop och Avon. Hundraårsjubileet för endurance-klassikern sammanfaller med ytterligare en milstolpe: Goodyears 125-årsjubileum. Från lastbilsracing till NASCAR, Formel 1 till Le Mans – Goodyear har varit djupt engagerade i global motorsport under en stor del av den här tiden, vilket medfört bedrifter som flest vinster i Formel 1 av alla däcktillverkare, en imponerande mängd vinster i Le Mans och ett rekordspräckande partnerskap med NASCAR.
Äran i Le Mans
Hollywoods magi projicerade nyligen striden ”Ford vs Ferrari” från 1966 på filmduken. Den fängslande berättelsen handlar om Bruce McLaren och Chris Amon som tar hem segern i ett lopp som satte Ford på den globala motorsportskartan. Det hade inte varit möjligt utan ledningens beslutsamhet att slå Ferrari. Det faktum att Ford bytte till Goodyear under loppet är en extra krydda i berättelsen som belyser hur viktig däckprestanda är på Le Mans.
Men det var ett år tidigare som Goodyear tog sin första vinst i Le Mans, monterade på en Ferrari. North American Racing Team (NART), som kördes av den amerikanska Ferrari-importören och trefaldiga Le Mans-vinnaren Luigi Chinetti, valde amerikanska Goodyear-däck, och detta hade en stor inverkan på resultatet. Trots att de tappade en hel timme i depån på elektriska problem gjorde Masten Gregorys och Jochen Rindts hastighet att de klättrade upp i ledningen. Det var den första vinsten från en fristående aktör sedan 1957 och den första Le Mans-segern med Goodyear-däck, samma år som Goodyear först började i Formel 1.
Däckteknik från 1965: Goodyear-däck hade ett distinkt slitbanemönster för sin tid. Det var inte enbart bra för prestanda i alla väderlekar, det gav föraren mer progressiv återkoppling i en tid då downforce var lägre och bilarna elegant kunde drifta.
Efter att ha vunnit med Ferrari och Ford spelade Goodyear fyra år senare en viktig roll i Porsches första Le Mans-vinst. Det legendariska tyska bilmärket tog hem sin första Le Mans år 1970 när svelte 917K drog fram en dominerande vinst med fem varv till godo. Hans Hermann och Dickie Attwood körde den skräckinjagande Porschen på en unik Goodyear-däckdesign i ett lopp där vädret skiftade fram och tillbaka.
Däckteknik från 1970: Bias ply-designen hade en inneboende fördel inom racing då det blev enklare att kontrollera bilen när den pressades till max. När Goodyear-däcket justerades för 917K påbörjades ett nära samarbete mellan Porsche och Goodyear som pågick under den kommande eran inom endurance-racing.
Goodyear blev senare det dominanta däcket i Le Mans som tog hem åtta vinster över det påföljande årtiondet. Matra Simca körde hem vinsten tre gånger på Goodyear-däck, och han använde Le Mans för att på hemmaplan visa vad den franska bilindustrin kunde åstadkomma. En av vinsterna var särskilt minnesvärd för Graham Hill. Formel 1-världsmästaren från 1962 och 1968 frekventerade fortfarande Grand Prix, men det fanns ett mål som höll uppe lågan i hans ambition för motorsporten. Fem vinster i Monaco och hans Indy-vinst från 1966 innebar att ”Trippelkronan” var inom räckhåll så länge han fick en vinst i Le Mans. Det var hans tionde och sista försök i 24 Hours som han tillsammans med Le Mans-legenden Henri Pescarolo vann för Matra på Goodyear-däck.
Monaco Grand Prix, 24 Hours of Le Mans och Indianapolis 500. Tre av världens största motorsportsevenemang. Att vinna alla tre bevisar en förares mångsidighet, men det är bara Hill som har lyckats kamma hem Trippelkronan. Från ett däckindustri perspektiv har samtliga tre ikoniska evenemang vunnits många gånger med Goodyear, vilket är ett bevis på företagets globala historia inom motorsporten.
En annan legend på Le Mans är Jacky Ickx, och Goodyear valdes i hans första vinst med Mirage år 1975 vilket blev startskottet för hans vinstsvit med Porsche ett år senare.
Däckteknik från 1970-talet: Ingenjörer upptäckte en magisk formel som kallades downforce i både F1 och sportbilsracing. Innovationer inom luftfarten påskyndade utvecklingen med den uppåtsvängda vingen som tvingar ner bilens däck i marken och därmed förbättrar kurvgreppet markant. Kraften var något helt nytt för tillverkare av racingdäck, men Goodyear var redo för utmaningen. Släta däck (slicks) introducerades och kontaktytan matchade nu downforcen.
På 1980-talet introducerades racingklassen Grupp C. Enorma tunnlar under bilen, med en vakuumbildande ”venturieffekt”, skapade ännu högre downforce. Ikoniska bilar som Porsche 956 och 962 vann med Goodyear-däck i racingtävlingar över hela världen, och 1990 lyckades Jaguar vinna Le Mans. Den episka V12-motorn på sju liter eldade på Jaguaren till 368 km/h (229 mph) vilket, tillsammans med downforcen i F1, gav nya möjligheter för Goodyear att introducera teknik som redan var beprövad på konsumentdäcken.
Däckteknik från 1980-talet: Radial däckkonstruktion användes till Goodyears racingdäck. Övergången till hjul med större diameter i endurance-racing återspeglade trenden med superbilar på vanliga vägar, och den massiva downforcen krävde otrolig precision i väghållningen från ett däck som behövde motstå de enorma krafterna som genererades i snabba kurvor.
Goodyears framgångar med Porsche fortsatte in på 90-talet med ytterligare tre segrar, inklusive en från legenden Tom Kristensen som tog sin första vinst med Goodyear och Porsche år 1997. Goodyear fokuserade sedan på NASCAR och andra racingkategorier fram tills återkomsten till endurance-racing år 2020 i LMP2-kategorin.
Dagens däckteknik: År 1997 tog Goodyear fram specialdäck för kvalet och flera potentiella racingförhållanden. Detta visade upp innovation och ambition i en era präglad av överflöd och bottenlösa budgetar från tillverkare. Förra året vann Jota LMP2-klassen på Le Mans med mindre kraft än vinnaren från 1997, och de använde bara en enda torrspecifikation från Goodyear som ger flexibel prestanda oavsett temperatur. De körde 108 km längre på 24 timmar än vinnaren från 1997, på mindre bränsle och färre däck, vilket bevisar att LMP2 är en hållbarare form av racing som är en utmaning som är relevant för Goodyear.
Bortom Le Mans: Globala framgångar, född i USA
Redan i motorsportens barndom ansåg Goodyear att racing erbjöd stora möjligheter att lära nytt och utvecklas. Den här insikten är minst lika aktuell idag och är en hörnsten i Goodyears racingfilosofi. Goodyears första strapats inom racing, och den första segern, kom när Henry Ford beslutade sig för att använda Goodyear på bilen som vann ett lopp på Detroit Driving Club år 1901.
Under Indianapolis 500 år 1919 bröt Howdy Wilcox barriären på 100 mph, och han tog sin Peugeot till seger på Goodyear-däck. Ytterligare åtta av de tio bästa i loppet använde däck tillverkade i Akron. Två av förarna slutförde de 800 kilometrarna med en enda uppsättning Goodyear-däck, vilket återspeglar drivet för prestanda och hållbarhet som är en av Goodyears kärnprinciper.
Från NASCAR till världen
På 1950-talet stormade Goodyear in på seriebilsarenan i takt med att mästerskap som nu är känt som NASCAR växte något enormt. Den första Daytona 500-vinsten kammades hem 1960, och till 1962 års lopp valde fler NASCAR-vinnare Goodyear än något annat däck.
I Formel 1 skrev Richie Ginther in Goodyears namn i vinnarnas historieböcker samma år som Gregory och Rindt gjorde det på Le Mans. Däcktillverkare slogs om äran under den efterföljande perioden där däckutveckling blev lika viktigt som teknologier för motorer och chassin. År 1971 och 1973 jobbade Jackie Stewart och Tyrrell med Goodyear för att dominera i den skräckinjagande eran. Stewart pensionerade sig från sporten i slutet på 1973 men fortsatte att jobba med Goodyear för att utveckla konsumentdäck i många år till.
Från 1973 till 1977, under en period med öppna däcktävlingar, vann Goodyear varje Grand Prix. Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och James Hunt anslöt sig till skaran med Goodyears världsmästerskapsvinnare. På 1980-talet var Nigel Mansell, Alain Prost och Ayrton Senna några av Goodyears turbotitaner i en era med hisnande kraft och bittra rivaliteter mellan förare. På 1990-talet var Michael Schumacher mästaren som tog hem sina två första världsmästerskap i en Benetton med Goodyear-däck, innan Williams avrundade Goodyears tre decennier långa dominans inom F1 med titlarna som tillföll Damon Hill och Jacques Villeneuve.
Mellan 1965 och 1998 samlade Goodyear på sig 368 Formel 1 Grand Prix-vinster, ett rekord som står sig än idag. Idag tävlar Goodyear i många tuffa internationella mästerskap, från FIA World Endurance Championship, som omfattar 24 Hours of Le Mans, till FIA European Truck Racing Championship. NASCAR-partnerskapet lever vidare än idag och är ett av de längsta samarbetena inom sport överlag där Goodyear har varit en betrodd partner i nästan sju årtionden. 24 Hours of Le Mans 2023 för samman Goodyears engagemang inom NASCAR och Le Mans med det innovativa projektet Garage 56.