Lasse på Däckpartner/Pelles Däck i Linköping.
Oroligheterna inför säsongen bekräftas av Däckpartner
Nyheter
18 oktober 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Däckpartner
Däckpartner skriver i ett pressmeddelande att tillgången på däck har blivit begränsad under det senaste året, främst på grund av pandemin och kriget i Ukraina. Ryssland är en stor marknad inom vinterdäck och dubbdäck. Därför har många leverantörer som valt att producera där drabbats hårt av sanktionerna i och med kriget.
I pressmeddelandet skriver de att tillverkarna inte har det material som behövs samt att det är svårt att hitta kapaciteten även om de skulle få tag i det.
– Det är svårt att sätta upp en produktionslina över en natt som tillfredsställer behovet, särskilt utan att i sin tur drabba övriga produkter eller branscher, säger Lasse på Däckpartner/Pelles däck i Linköping.
En fråga om prioriteringar
I pressmeddelandet skriver de att mellanklassdäckens utbud är särskilt begränsat då de inte prioriteras i samma omfattning hos de stora tillverkarna. Vissa produktlinjer har tagits bort på premiumsidan, vilket har fått priserna att stiga då utbudet har minskat. Det gör att kunderna får två alternativ, antingen köper de dyrare premiumdäck eller billigare däck inom budgetklassen med sämre vinteregenskaper men bättre tillgång, menar Däckpartner.
– Det är en fråga om prioriteringar, vad man kommer lägga sina pengar på nu när elrpiserna och matkostnaderna ökar i takt med inflationen. Om konsumenterna väljer billigare och sämre däck kommer säkerheten på vägarna att riskeras, säger Lasse.
Däckpartner belyser även att en del nya bilar, speciellt inom segmentet elbilar, har annorlunda storlekar på sina däck. Därför kan de vara särskilt utsatta just nu då det inte finns många leverantörer eller alternativ på begagnade däck att välja mellan. Lasse säger att det är viktigt att vara ute i god tid för att öka chanserna att få tag på passande och säkra däck till ett bra pris.
– Än finns chans att få tag på dubbdäck till ett vettigt pris, men om en månad kanske utbudet är sämre och priserna högre, avslutar Lasse.