Pirellis nya däck är utvecklat i Flurheden, Sverige.
Pirelli introducerar Ice Friction
Produktnytt
12 mars 2025
Text: Jonna Jansson Foto: Pirelli
Nu lanserar Pirelli det nya däcket Ice Friction, en enligt tillverkaren idealisk lösning för tuffa vinterförhållanden. Däcket är odubbat, passar såväl bilar som SUV:ar och har fått toppbetyg för bromsning och acceleration på is, snö och våta vägbanor.
Pirellis nya Ice Friction-däck är utformat för att hantera de mest utmanande vinterförhållandena och har fått enastående betyg i oberoende tester av UTAC, för sin broms- och accelerationsprestanda på is och snö samt på våta vägbanor.
Utvecklingen av däcket har skett vid Pirellis Sottozero Center, en 125 hektar stor teknisk anläggning i Flurheden, Sverige, som erbjuder 19 banor för tester på snö och is samt en anläggning för inomhustester. Med en avancerad slitbaneteknologi med två skikt, ett V-format däckmönster och en specialutvecklad gummiblandning presterar däcket mycket väl i nordiska väderförhållanden. Det övre skiktet i slitbanan, det vill säga det skikt som har direktkontakt med vägbanan, är mjukare för att maximera greppet på is och våta underlag, vilket förbättrar kontrollen. Däckets nedre skikt är däremot styvare, vilket förbättrar hantering på is och våta vägar samt bidrar till minskat rullmotstånd.
För bättre prestanda på snö har däcket optimerad lamellplacering och parallella lameller som förbättrar greppet på lös snö. En central spårkanal ger ytterligare stabilitet, medan slitbaneklackarnas kanter är precist utformade för exceptionellt grepp och bromsning på packad snö.
Ytterligare funktioner, såsom blixtformade lameller med variabel bredd, är konstruerade för att öka sidostöd och flexibilitet, vilket ytterligare förbättrar prestanda på snöiga och torra vägbanor. Samtidigt förbättrar L-formade lameller på skulderpartiet hantering och stabilitet, särskilt på snötäckta vägar.
Finns särskilt anpassat för elbilar
Pirelli introducerar även Ice Friction-däcket med Elect-teknologi, särskilt anpassat för el- och laddhybridbilar. Denna teknologi är utformad för att säkerställa att elfordon får ut maximal prestanda av däcket utan att kompromissa med räckvidd eller köregenskaper. Elect-versionen av däcket innehåller Pirellis Noise Cancelling System (PNCS), som är konstruerat för att avsevärt minska kupéljudet och skapa en tyst och bekväm körupplevelse. Denna specifika version av Pirelli-teknologin har anpassats för kalla temperaturer genom användning av ett annat material än det traditionella skummet som används i sommardäck. Förare kan därför njuta av en tyst färd trots de hårda vinterförhållandena utanför.
Pirelli Ice Friction finns tillgängligt i 44 storlekar för bilar och SUV:ar (varav 22 med Elect-teknologi) sedan februari 2025.